Schokland

Louise 11 mei 2022
“Het water bewaart ons is een beklemmende roman over traditie, wantrouwen en het wankele geloof in het verhaal dat ieder mens en iedere gemeenschap over zichzelf vertelt”
De schrijver schetst het eiland Schokland in de toekomst, wat door stijgend water is ontstaan en onder het water liggen de resten van de wereld voor de klimaatverandering. Op dit eiland wonen Age en Elsa, Age een oorspronkelijke bewoner en Elsa een buitenstaander vanuit de grote stad die zich door de liefde heeft gesetteld op Schokland. Elsa heeft zich op vele vlakken aangepast aan de eisen die Schokland aan zijn bewoners stelt.
“Ergens was het ook wel een eer, dacht Elsa, terwijl ze een tweede kop koffie inschonk. Al die omgangsregels en voorschriften waren op het vasteland doorgaans bedoeld om de vrouwen te beschermen. Ze hadden al eeuwen last van mannen die hun macht en hun geveinsde onwetendheid aanwendden om telkens iets te ver te gaan, en dan nog verder, ze konden het niet helpen. Dat was nu voorbij – die onwetendheid althans, de macht hield zichzelf nog wel een tijdje in stand – er ontstonden steeds meer regels om de vrouwen ruimte te geven.
Maar op het eiland was het andersom, de mannen moesten beschermd worden tegen de verleidingen die de vrouw bood. De uitkomsten waren min of meer even vroom, even preuts, niet te handtastelijk alstublieft, denk aan ieders grenzen, maar hier werden de mogelijkheden ingeperkt, de huid bedekt, de verlangens de kop ingedrukt, zodat alle misverstanden op voorhand werden voorkomen. De man had duidelijke kaders voor de vrouw nodig, zodat hijzelf vrij kan zijn”
Op een dag als Elsa en Age vanaf het vasteland terugkeren naar het eiland, nemen ze een lifter mee die zich eenmaal op het eiland steeds vreemder gaat gedragen. Deze jongeman brengt verandering in het vastomlijnde karakter van het eiland en dat veroorzaakt grote onrust en drama in de besloten gemeenschap.
Eenmaal begonnen aan dit boek, kun je niet meer stoppen, wil je weten wat er gebeurt. Het beklemmende karakter van het eiland en zijn bewoners sleurt je mee in het verhaal. Heel knap en vlot geschreven door Haro Kraak en maakt me nieuwsgierig naar zijn 1e boek Lekhoofd.

Meer recensies van Louise