Onbekende geschiedenis

Louise 15 juni 2020
Wij zijn de wrekers van dit allemaal vertelt het verhaal van Jacob Witbooi en zijn legermaten tijdens de 2e Wereldoorlog. Een voor mij onbekend stuk uit de geschiedenis van WOII is dat deze personen uit Zuid-Afrika kwamen, zij vochten ook mee in deze oorlog. Helaas voor Jacob wordt hij na één dag vechten al gevangen genomen als krijgsgevangenen.
Ze worden vanuit Afrika verscheept naar Italie om daar in een krijgsgevangenenkamp ondergebracht te worden, hierna worden ze per trein vervoerd naar Auschwitz, daar worden ze tewerkgesteld als dwangarbeiders. Aan het eind van de oorlog lopen ook zij de beruchte “dodenmars” om uiteindelijk na vele omzwervingen weer in hun geliefde Zuid-Afrika terecht te komen waar niets lijkt zijn te veranderd op het gebied van racisme of discriminatie.
Want dit laatste vormt een belangrijk onderdeel in het boek, het feit dat ook tijdens oorlog de blanke boer die net als zijn zwarte legermaat gevangen zit maar toch nog steeds de behoefte voelt zijn plaats op te eisen. Zijn plaats die beter moet zijn dan die van de zwarte omdat ook onder deze barre omstandigheden hij zich superieur voelt.
Conny Braam heeft een mooi boek geschreven over dit stuk van de geschiedenis met interessante personages en eigenlijk voor dit moment ook een zeer actueel boek waarin in rassenongelijkheid, racisme en discriminatie wordt besproken.

Meer recensies van Louise