Lastig verhaal maar ook een uitdaging

Louise 20 augustus 2019
De hoofdpersoon genaamd S is onderzoeker en heeft nog 24 uur voor de voltooiing van zijn manifest. Dit manifest is het startschot voor de ontwikkeling van een zelfstandig denkende computer, die niet gevoed wordt door algoritmen, statistieken, feiten en data maar met ideeën van kunstenaars, filosofen en schrijvers.
In het boek gaat het ook over de relatie met zijn vader, zijn afwezige moeder, zijn halfzusje waar hij verliefd op is maar ook zijn bewondering/interesse in Paul van Ostaijen, een modernistische Vlaamse schrijver die veel in Berlijn verblijft.
Voor de leesclub van debuutromans mocht ik dit boek lezen, ik moet zeggen het was geen makkelijke opgave. De verhaallijnen zijn soms moeilijk te volgen en lijken soms geen verband met elkaar te hebben. Echter heb ik zeker met plezier sommige stukken van het boek gelezen met name over Ster het halfzusje van S maar ook over het dadaisme, wat veelvuldig wordt besproken in het boek.
Enige kennis van filosofie en kunst is misschien wel wenselijk voor het lezen van dit boek, aan de andere kant is het misschien ook een uitdaging om hier meer over te weten te komen.

Meer recensies van Louise