Absolute aanrader

Louise 28 juli 2022
Na het dichtslaan van dit 279 pagina’s tellende memoir, ben ik er stil van. In één ruk heb ik het uitgelezen, het verhaal van Matt Rowland Hill over zijn verslaving aan heroïne en crack, over zijn jeugd in het streng evangelisch gezin in Wales waar hij in opgroeit en de strijd die hij diverse malen levert om van zijn verslaving af te komen.
De schrijver neemt ons mee in al deze stadia van zijn leven, opgroeiend in een gezin waar het geloof op nummer 1 staat maar waar de ouders constant ruzie maken en elkaar met bijbelteksten om de oren slaan om hun gelijk te halen. In zijn pubertijd rolt hij van de ene verslaving in de andere, sowieso ruilt hij in zijn leven het ene probleem in voor het andere. Het begint met een sexuele verslaving als puber, daarna neemt de alcohol het over om vervolgens met heroïne en crack door te gaan en als hij daarvan afgekickt is, ontwikkelt hij boulumia.
De basis van al deze problemen ligt dan toch uiteindelijk in zijn jeugd, daar komt hij achter tijdens de therapieën die hij krijgt tijdens en na het afkicken in de verschillende instellingen en hulpgroepen.
Het geloof, de talloze familieruzies en het onzekere gevoel over zichzelf drijven hem op het pad van verslaving, waar geen weg terug meer lijkt te zijn.
Het boek blijft je boeien van het begin tot het eind, wat mij betreft een grote aanrader.
“’Nu ik alleen was, en steeds nuchterder werd, begon ik te twijfelen aan de wijsheid om ’s nachts om twee uur op zoek naar harddrugs naar een vluchtelingenkamp te gaan met een man die, in feite, een volslagen vreemde voor me was. Mijn eerdere euforie was opgebrand en vervangen door het tegenovergestelde ervan: angst. Een westerling die hier kwam met geen ander doel dan het stimuleren van de lokale drugshandel zou, veronderstelde ik, bepaald niet populair zijn bij een groot deel van de plaatselijke bevolking”

Meer recensies van Louise