Een indrukwekkend en emotioneel verhaal.

Een leven op wielen is de debuutroman van @Claudiastinne en vertelt het verhaal van een vriendengroep waarvan drie jongens betrokken raken bij een verkeersongeluk. Een ervan overleeft het niet en een ander is zwaargewond. Het ongeval heeft op alle vrienden en vriendinnen een grote impact. Een leven op wielen geeft ons een inkijkje in hun leven en hoe zij hiermee dealen.

Wanneer Jurgen met zijn vrienden heeft afgesproken in een café, maar de vrienden maar niet komen opdagen, en hij geen contact kan krijgen met hen zit hem dan niet helemaal lekker. Hij besluit naar Mathijs huis te rijden om te kijken waar de vrienden blijven. Helaas komt hij onderweg uit bij een ongeval waar zijn vrienden bij betrokken zijn.

Mathijs is een sportieve jongen die alles geeft voor zijn fiets carrière. Een veel belovend wielertalent met een profcontract. Hard werken en gezond leven staan bij hem voorop. Hij zet zelfs zijn studie on hold en richt zich volop op zijn training en wedstrijden. Wanneer hij op een avond zwaargewond raakt bij een ongeval staat heel zijn leven op zijn kop. Als hij niet kan fietsen, wat heeft zijn leven dan nog voor zin?

In Een leven op wielen wisselt het perspectief tussen alle vrienden in de vriendengroep en lees je steeds een stukje mee met iemand anders. Niet alleen Mathijs heeft het zwaar na het ongeluk, maar ook hun vriendin Marion, die haar vriend Tim is verloren in dit ongeluk. Ook René, die bij hen in de auto zat wordt geteisterd door het trauma, en zijn broer Eddie die nog thuis woont met zijn ouders en waar het echt niet altijd zo gezellig is. Hoe gaat deze vriendengroep hier mee om, trekken ze zich hier doorheen en vinden ze steun bij elkaar?

Door de heftige proloog zit je meteen midden in het verhaal en lees je een gedeelte over het ongeluk. Daardoor pakt het boek je meteen. Het verhaal is opgedeeld in korte hoofdstukken die je leest vanuit verschillende perspectieven. Ieder stuk staat aangegeven met de naam van een van de personages en de datum. In het begin van het boek schakel je nog wel eens naar het verleden door middel van flash backs en ondanks dat de datum elke keer boven het stukje staat moest ik mijn hoofd er goed bij houden. In het begin komt er veel informatie vanuit verschillende hoeken en dat moest ik even ordenen. Toen ik eenmaal goed in het verhaal zat liep het als een tierelier en werd ik steeds meer nieuwsgierig naar ieders beleving.

Ondanks dat Matthijs de hoofdpersoon is zijn de verhaallijnen van de andere vrienden ook erg sterk neergezet. Ze worstelen allemaal met hun eigen gevoelens, en dan niet alleen de emoties door het ongeluk. Ook thema’s als huiselijk geweld, rouw en seksuele geaardheid spelen een grote rol. Ieder personage brengt iets in het verhaal en dat heeft Claudia Stinne goed neer weten te zetten met steeds het hoofdonderwerp voorop.

De schrijfstijl van Stinne zorgt er voor dat je het boek vlot leest. Mijn e-book heeft 415 pagina’s (de gedrukte exemplaren 488) maar je vliegt er door heen. Korte en directe dialogen en steeds de wisseling van perspectief zorgen er voor dat je wil blijven lezen en voelt het verhaal heel realistisch. Een leven op wielen is in mijn ogen een heftig en bijzonder boek. Hoe Claudia de gevoelens van deze jongens zo goed op papier heeft kunnen zetten is echt mooi. Hoe de vrienden de jaren na het ongeluk beleven wordt sterk neergezet en omdat niemand zoiets hetzelfde beleeft is de wisseling tussen de personages echt heel waardevol. Alle draadjes moeten samen komen tot een einde.

Een leven op wielen is een prachtig geschreven verhaal vol emotie, acceptatie, vriendschap en verwerking met hoogte en dieptepunten. Wat mij betreft een echte aanrader

Meer recensies van Love_books_like_manon_neke