Goudlokjeplaneet

maaike-de-vries 01 maart 2024
De laatste verhalenverteller - Donna Barba Higuera
Een goudlokjeplaneet: waar alles precies goed is. Niet te warm, niet te koud, niet te vol, niet te leeg… zal hij bestaan? Komt er ooit een tijd dat wij onze aarde moeten verlaten en ons heil moeten gaan zoeken op een andere planeet?

In De laatste verhalenverteller is het realiteit. Het is 2061 en de familie van Petra maakt zich op om te vertrekken naar de onbekende planeet Sagan. Want de aarde zal getroffen worden door een allesvernietigende komeet.

Ze komen in een futuristisch ruimteschip waar ze plaats moeten nemen in capsules waar ze de komende honderden jaren moeten doorbrengen tot ze op Sagan zijn.

Als Petra wakker wordt, is alles anders. Haar familie is weg. Iedereen is gehersenspoeld. Er zijn vreemde robots om haar heen. Ze is de enige die nog weet van de aarde. Maar ze raakt niet in paniek: koelbloedig besluit ze het enige juiste te doen: haar kennis over haar wereld en vooral haar verhalen delen met de andere mensen in het ruimteschip.

“Ze moeten deze verhalen echt horen. Hopelijk zullen die verhalen over de aarde ervoor zorgen dat ze zich weer herinneren wie ze zijn en wie hun families waren. Maar wanneer die herinneringen terugkomen, hoop ik maar dat ze die niet zullen delen met iemand anders dan de mensen in deze kamer. Ze kijken me allemaal afwachtend aan. Het is het risico waard.”

Het is science fiction en het is geweldig. Ik wist niet hoe cool sf kon zijn. Wat een boek is dit! Wel echt voor sterke lezers, want het is af en toe best ingewikkeld en abstract. Maar lezers vanaf 13/14 jaar die houden van een flinke portie techniek, aliens, avontuur en humor zullen van dit boek smullen. Het deed me ook denken aan het tweeluik Quotum en Semper Sol (ook 13+). Ga dit lezen!

Meer recensies van maaike-de-vries