Sfeervol en fijn verhaal

maaike-de-vries 28 april 2024
De zee hield het lang geheim - Wouter Klootwijk
Luuk en Kaat zijn broer en zus én ze zijn beste vrienden. Ze wonen in een boerderij dichtbij de zee. Aan de ene kant van de weg is de haven, aan de andere kant de Frietfabriek. Hun vader is mosselvisser. Luuk en Kaat spelen vaak buiten en maken veel spannende dingen mee. Zoals Luuk die een keer bijna verdronk. De vrachtwagen met aardappelen die in de bocht een lading verloor. En die keer dat ze een fles thee aan een touw in het zeewater hingen. Ze vergaten de fles weer op te hijsen. En toen gebeurde er iets wonderbaarlijks.

Wouter Klootwijk is meester in het schrijven van een schijnbaar eenvoudig verhaal. In korte zinnen, fijn voor beginnende lezers, legt hij toch veel emotie en sfeer en maakt hij de lezer nieuwsgierig naar hoe het verder gaat. Klootwijk heeft in zijn verhalen ook altijd een link met ons voedsel. In dit boek gaat het over mosselen eten. Luuk en Kaat hebben ze nog nooit gegeten, ook al vist hun vader dagelijks kilo’s op. En als ze ze dan eens proeven… wat heerlijk!

Dit boek is, net als in de vorige boeken van Klootwijk, een ode aan het alledaagse: hoewel, zo alledaags is buitenspelen en leven dichtbij de natuur helaas niet voor veel kinderen. Het verhaal heeft ook iets ouderwets. Moeder werkt niet en vader is veel van huis. Dat had ook wel wat moderner gemogen. Het lijkt in die zin wat op Jip & Janneke, twee vriendjes die samen avonturen beleven in een andere tijd.

Ik kan me goed voorstellen dat dit boek een favoriet wordt van veel kinderen. Het is interessant om een inkijkje te krijgen in het leven dichtbij de zee. En de prachtige vormgeving en illustraties doet de rest! Wat een plaatje dit boek. Zelf lezen vanaf ongeveer 8 jaar, voorlezen kan al eerder, kijk of het verhaal bij jouw kind past.

Meer recensies van maaike-de-vries