Bijzonder en ongrijpbaar

maaike-de-vries 01 augustus 2022
Dodo - Mohana van den Kroonenberg
De kracht van perspectief, dat kun je met dit boek schitterend aantonen. Dorian is de verteller en hij is een dromer met een grote fantasie. Je leest niet hoe zijn omgeving naar hem kijkt en dus moet je het doen met zijn observaties. Dat die redelijk absurd zijn en ook niet de waarheid, daar kom je snel genoeg achter. Maar er blijven nog veel vragen onbeantwoord.

Dodo is een kinderboek dat ook - misschien wel vooral - door volwassenen gewaardeerd zal worden. Het debuut van Van den Kroonenberg zit steengoed in elkaar en je kruipt echt in het hoofd van een tiener, puber. De stem van Dorian is heel sterk en goed beschreven. Voor kinderboekenliefhebbers is er bovendien nog meer te genieten, want de schrijver verwerkte in de hoofdstuktitels en soms ook in het verhaal een behoorlijk aantal titels van recente kinderboeken, zoals: De meisjes, Ik ben Dorian (Vincent) en ik ben niet bang, Dit is geen dagboek. Voor de kenners, maar erg leuk.

Ik las het boek op een lome dag in de zon, precies zoals ik ook beschreven had bij de wedstrijd van de GVP, waarna ik het boek won! Ik ben blij dat ik het gelezen heb!

Meer recensies van maaike-de-vries