Communicatie

maaike-de-vries 08 oktober 2020
Het lied van de vreemdeling - Linda Dielemans
Een neanderthalermeisje (Une) en een moderne mensjongen (Nano) ontmoeten elkaar. De twee menssoorten leefden altijd gescheiden, maar door toeval komen ze elkaar tegen. Ze zien er anders uit, leven anders, spreken een andere taal: maar ze zijn beiden mensen. Une heeft per ongeluk haar vriend gedood bij de jacht: de speer raakte niet de stier, maar hem. Une wordt verscheurd door schuldgevoel. Ze besluit zich af te scheiden van haar stam. Daar ontmoet ze Nano. Ze trekken samen verder en komen terecht in een vulkaanuitbarsting, waar ze moeten vechten voor hun leven.

‘We praten steeds meer met elkaar, af en toe zelfs zinnen, maar sommige woorden zijn zo moeilijk te vangen. Het zijn dansende zaadplanten waar we achterna jagen, de woorden voor verdriet, schuld en troost, voor voorouders en familie, woorden die niet uit te beelden zijn, maar die wel nodig zijn om elkaar écht te begrijpen.’

Het boek gaat over communicatie, elkaar écht horen en zien. Ook al speelt het zich 41.000 jaar geleden af, de mens worstelt nog steeds met dezelfde vragen: wie ben jij, waarin lijk jij op mij, wat zijn onze overeenkomsten en waar ontmoeten we elkaar? Onbekend maakt onbemind.

Tegelijkertijd krijgen we een genuanceerder beeld van ‘de’ neanderthaler: in ons hoofd een ‘harige, domme holbewoner’ die nog niet goed ontwikkeld was. Linda Dielemans, naast schrijver ook archeoloog, leert ons juist dat de neanderthaler ook erg ontwikkeld was, maar op een andere manier. In haar nawoord beschrijft ze hoe de wetenschappers het hier niet over eens worden: er zijn zo weinig gegevens om te bestuderen en omdat ze misschien wel op plekken woonden die nog niet ontdekt zijn.

Natuurlijk is dit boek fictie. Het is ontsproten uit de fantasie van Dielemans, net als haar eerdere boek Schaduw van de leeuw. Maar het werkt geweldig. De geschiedenis gaat leven. Je wordt aan het denken gezet over ons verleden. Hoe zijn we hier gekomen, in onze ‘beschaafde’ wereld met deadlines, espressoapparaten, vegaburgers en machtspolitiek? De mens is ook een dier, gericht op overleven. Alleen het denken maakt ons anders dan de dieren, maar we hebben hen nodig en moeten onze planeet samen delen.

Weer een prachtig boek van Linda Dielemans: aanrader als je zin hebt in een avonturenboek én aan het denken gezet wil worden. Luister ook de grote vriendelijke podcastaflevering waarin Linda Dielemans te gast was via deze link: http://www.degrotevriendelijkepodcast.nl/e/aflevering-30-linda-dielemans/

Meer recensies van maaike-de-vries