Verrassend perspectief!

maaike-de-vries 06 november 2021
Klaas de kat en het raadsel van Sinterklaas - Anouk Overman, Barend Last & Géwout Esselink
Wat een origineel nieuw prentenboek is er verschenen bij De Vier Windstreken over het Sinterklaasfeest: dit keer verteld vanuit het perspectief van Klaas, de kat van Mila en Max.

Het is een origineel maar ook slim vertelstandpunt, want jonge kinderen komen samen met Klaas veel te weten over alle tradities van Sinterklaas: je schoen zetten, een wortel en water bij de schoorsteen, liedjes zingen, speculaasjes bakken én: cadeautjes krijgen.

Op een morgen zijn Mila en Max verkleed in vrolijke (verkleed)kleren, Klaas de kat wordt lekker geknuffeld. Als ze weer terugkomen van school zetten ze hun schoen bij de open haard. Klaas vindt het maar gek, en het wordt nog gekker, want Max en Mila hebben steeds minder aandacht voor Klaas. Als katten te weinig aandacht krijgen, gaan ze gekke dingen doen (dat herken ik zeker hier in huis met onze twee katten!) zoals in de gordijnen klimmen en bovenop je toetsenbord zitten.

Klaas ligt ‘s nachts lekker te slapen, hij heeft niets in de gaten, maar tijdens het voorlezen kun je de kleuters mooi laten aanwijzen waar Klaas had kunnen kijken om te weten wie er pepernoten en een cadeautje in hun schoentjes stoppen. (“Kijk! Daar klimmen de pieten op het dak!!”) De grote platen bieden veel ruimte voor interactie tijdens het voorlezen, er is veel op te zien.

Niet voor niets verscheen dit boek in samenwerking met de Voorleeshoek. Op devoorleeshoek.nl vind je ”een plezierig, rustig en veilig hoekje op het internet, waar kinderen van 0-10 jaar voorleesfilmpjes bekijken op tablet, smartphone of computer. Om even heerlijk weg te dromen, plezier te beleven en tegelijkertijd spelenderwijs met taal in aanraking te komen. De filmpjes zijn combinaties van spannende verhalen, leuke prenten en mooie muziek.” Twee voorlezers van de website, Barend Last en Anouk Overman, schreven samen de tekst van dit boek. De illustraties van Géwout Esselink hebben precies die fijne decembersfeer: kleurige maar ook stemmige bladzijden en veel leuke details.

Kortom, een geslaagd prentenboek. Het ideale voorleesboek ter voorbereiding op 5 december. Hopelijk zal het veel voorgelezen worden thuis en op school en leren de kinderen samen met Klaas de kat meer over de tradities rond het Sinterklaasfeest.

Meer recensies van maaike-de-vries