In sneltempo een grote hoeveelheid aan informatie

MaesInge 06 april 2021
Er wordt veel geschreven en verteld over ‘voelen’ en ‘denken’. Zelf had ik tot nu toe vaker de neiging om te veel te denken zodat het uitmondt in piekeren. Anderzijds zie ik veel mensen die, in mijn ogen, te ver gaan in voelen, die zichzelf in emoties verliezen. Een evenwicht tussen beide is wenselijker. Dit boek belooft hier voor te zorgen. Reden genoeg om het eens te lezen.

Het boek start met de werking van het brein. Hoe eenvoudig de auteur het ook probeert uit te leggen, door de snelle opeenvolging van specifieke termen gaat ongetwijfeld informatie verloren. De schrijfster wil op die manier een wetenschappelijk onderbouwde visie uitdragen. Een nobel initiatief maar het zorgt voor een moeizamere start.

Daarna komt de auteur tot het begrip bewustzijn. Dit licht ze duidelijk en helder toe aan de hand van vier bewustzijnsniveaus. Van hieruit had ik verwacht dat het boek zich dieper op deze niveaus zou toespitsen. Maar de schrijfster maakt er een gewoonte van om in snel-tempo veel informatie aan te halen. Er komen veel onderwerpen aan bod maar ik had ze graag dieper uitgewerkt gezien. Ik heb te vaak het gevoel dat ik op een sneltrein zit waardoor het boek onvoldoende de belofte inlost om de drukte in mijn hoofd tot bedaren te brengen.

Naarmate het boek vordert, lees ik meer interessante ideeën. Een visie die dichter aansluit bij authentiek zijn en authentiek leven. Het einde van het boek sluit al beter aan bij mijn verwachtingen waarbij de auteur vertelt hoe je je verstand en je gevoel beter met elkaar in verbinding kunt brengen. In de hoeveelheid geboden informatie kan je uiteindelijk zelf bepalen waarin je je later wenst te verdiepen.

Ik las het boek op de e-reader en dat is duidelijk geen goede optie. Het boek bevat regelmatig samenvattingen in de vorm van een afbeeldingsvak. Op een e-reader kan je afbeeldingen echter niet vergroten waardoor deze tekstvakken te klein zijn om het goed leesbaar te houden. Dat is uiteraard jammer want zo heb ik regelmatig tekst niet kunnen lezen.

Meer recensies van MaesInge