Een hartverwarmende roman en met een geweldig hoofdpersonage

Marieke Scheers 05 februari 2022 Hebban Recensent
De Canadese Nita Prose debuteert met een knaller van een roman. De vertaalrechten zijn verkocht aan 29 landen! En ook de filmrechten zijn al verkocht.

In het kamermeisje staat Molly centraal. Molly houdt van regeltjes. Als ze zich aan de regels houdt, dan kan ze prima functioneren. Ze woonde samen met haar oma, die haar hielp met gangbare gebruiken te begrijpen en hoe ze erop moest reageren. Helaas is haar oma overleden en nu moet ze zichzelf zien te redden. Gelukkig heeft ze een geweldige baan als kamermeisje en geniet ervan om elke dag de kamers weer in onberispelijke staat terug te brengen. Dat andere medewerkers van het hotel haar raar vinden, dat is dan maar zo. Gelukkig heeft ze er ook vrienden, maar of die allemaal even oprecht zijn is maar de vraag.

Op een dag vindt ze een lijk in een kamer die ze moet schoonmaken en raakt vervolgens in de problemen. Door haar eerlijkheid en het feit dat ze niet alles begrijpt wordt het extra lastig, maar ze krijgt hulp uit onverwachte hoek.

Molly is anders, maar ze is ook ontwapenend, eerlijk en een geweldig personage. Als lezer kijk je mee met haar leven en zien we door haar ogen hoe de wereld er om haar heen uitziet. Ze neemt alles letterlijk en dat is soms verwarrend, maar ze leert wel snel bij.

Met Molly krijgen we een kijkje in de wereld van het hotel, en dan met name de wereld van de kamermeisjes. Onzichtbaar als ze zijn, zorgen ze er steeds weer voor dat alle gebruikte kamers weer netjes worden klaargemaakt voor nieuwe gasten. Het is een originele setting en het is mooi uitgewerkt. Het is niet moeilijk te visualiseren, want het is goed beschreven en het is herkenbaar. Iedereen heeft weleens in een hotel overnacht en luxe hotels komen ook regelmatig voor in films. Ook kleding en eten zijn zorgvuldig beschreven en zorgen voor een totaalplaatjes dat klopt.

Prose heeft een fijne wijze van schrijven. Molly en de andere personages komen helemaal tot leven en als lezer ben je bij hen en leef je met ze mee, vooral met Molly. Je wilt haar waarschuwen voor de fouten die ze dreigt te maken. Maar Molly redt zich wel, want ze mag dan anders zijn, dom is ze niet. Het verhaal sluit af met een verrassende epiloog en daar worden alle losse eindjes netjes afgerond.

Het kamermeisje is een hartverwarmende roman en met een geweldig personage als Molly is echt genieten tot het einde.

Meer recensies van Marieke Scheers