Hoe leugens langzamerhand aan het licht komen

Marij Bosma 23 januari 2021
Alleen de vogels vliegen
Een debuutroman van Anja Baumheier die ik met veel plezier heb gelezen. De roman bestaat uit twee tijdlijnen, die elkaar steeds afwisselen en die er toe bijdragen dat langzamerhand alle puzzelstukjes worden opgelost.
Het verhaal speelt zich af in de DDR en de levens van de twee zusjes Charlotte en Marlene worden hierin uitgelicht. Ze zijn heel verschillend, Charlotte is voorstander van het socialisme in hart en nieren , terwijl Marlene het socialisme wil ontvluchten.
De vluchtpoging van Marlene verandert haar hele leven. Zij krijgt het niet gemakkelijk en er gebeuren dingen die zij niet kan begrijpen. Hoe kunnen mensen hiertoe in staat zijn? Marlene valt in een diep gat en trekt veel mensen met zich mee, maar gelukkig zijn er ook nog mensen uit onverwachte hoek, die haar proberen te helpen.
De roman is doorspekt met leugens en geheimen die langzamerhand worden opgelost en die je dan ook een andere kijk geven op de beslissingen die er genomen zijn.
De liefde voor elkaar, die niet altijd mogelijk werd gemaakt door het leven in de DDR, wordt realistisch beschreven en zet je wel aan het denken wat een systeem met de mens kan doen.

Meer recensies van Marij Bosma