De kracht van geloof

Marij Bosma 01 augustus 2022
Op de achterkant van het boek staat in gele letters de inhoud van het boek kort weergegeven: Een verhaal over twee grote liefdes : Jezus en Heroïne.
Dat het leven voor veel mensen in het teken van het geloof staat of heeft gestaan is voor mij heel duidelijk. Vooral nu denk ik dat het “heeft gestaan” een grote rol heeft gespeeld in het leven van veel mensen, zo ook in het leven van Matt.
Matt groeide op in een streng evangelisch gezin, waarin de vader dominee was. Bij iedere handeling, gedachte of activiteit in het gezin werd wel een link gelegd met het geloof. Voor een jong iemand moeilijk te rijmen met de werkelijkheid. In de werkelijkheid kwam er veel ruzie in de familie voor en je kon het nooit goed doen. Het geloof drukte de familieleden in een keurslijf waardoor de spanningen ongewild hoog opliepen.
Matt vroeg zich dan ook af waar die beschermheer was, die het leven zo mooi wilde maken voor iedereen? Toen hij dan ook oud genoeg was om te beseffen dat hij zo niet verder wilde leven, heeft Matt de kerk en zijn familie de rug toegekeerd.
En zoals het vaak gaat als je continu gedwongen wordt om in een keurslijf te leven, gaat Matt helemaal los, voor hem in de wereld van drugs en drank.
Zijn worsteling met drugs en drank wordt op een zeer realistische manier beschreven. Onvoorstelbaar en moeilijk voor te stellen hoe zo’n leven is, maar Matt worstelt zich toch door het leven. Verdriet en onmacht komen steeds weer naar boven en op de achtergrond blijft het geloof een rol spelen.
Hoe eerlijk Matt het verhaal ook beschrijft, ben ik wel getroffen door het boek, maar niet op de manier waarop ik het verwacht had. Er zijn momenten geweest dat ik mij door het boek heb moeten worstelen. Maar heel blij dat ik dit gedaan heb, want de epiloog heeft mij wel getroffen en heeft veel goed gemaakt.

Meer recensies van Marij Bosma