Strijd om de liefde

Marij Bosma 19 januari 2022
Wij kunnen dit Nelleke Noordervliet

“Wij kunnen dit” is een boek waarin de struggle voor liefde op een bijzondere manier wordt beschreven.
De bijzondere manier is de wijze waarop de veertigers Helen en Leo elkaar proberen duidelijk te maken wat zij voor elkaar voelen. Zij hebben allebei al een behoorlijk deel van hun leven achter de rug en zij proberen, zonder hun verleden aan elkaar te vertellen, aan een nieuw leven te beginnen.
Helen heeft de boekhandel van haar vader overgenomen en zeker in deze tijd gaat dat gepaard met veel zorgen en verdriet. Leo is een succesvolle zakenman en probeert door het opnemen van een sabbatical tijd te vinden om zijn leven een nieuwe wending te geven. Via de boekhandel hebben zij elkaar ontmoet en nu proberen zij samen de liefde te vinden. Zij “verstoppen” zich achter twee figuren uit de Griekse oudheid Sappho en Anaximander/Nax. Via brieven en e-mails gericht aan Sappho en Anaximander proberen zij zo op een “veilige” manier hun gevoelens voor elkaar te verwoorden.
Zonder elkaar deelgenoot te maken van het verleden is de nieuwe liefde, ondanks de briefwisseling, gedoemd te mislukken. Het verleden dragen ze met zich mee en heeft er toe bijgedragen dat zij zo gevormd zijn zoals ze zijn. Zowel Helen als Leo gaan uiteindelijk proberen dit te verwerken. Dat gaat niet zonder slag of stoot, maar de titel van het boek is niet voor niets “wij kunnen dit”.
Het verleden en heden van Helen en Leo zijn in deze roman op een mooie, indringende wijze beschreven. Een boek van deze tijd, waarin de corona-perikelen als een rode draad door het boek lopen.

Meer recensies van Marij Bosma