..er was een geheim...

marijke 16 september 2019
Kolja Arthur Japin.
Pjotr Iljitsj Tsjaikovsky is gestorven. Zijn brief bereikt Kolja Konradi te laat. Hij komt aan bij zijn gestorven vriend. Modest , de broer van Pjotr, vertelt hem dat deze is gestorven aan de cholera, door onrein water te drinken.
Maar waarom staat het lijk dan niet in een loden kist, waarom kunnen er zoveel mensen komen om van, de in zijn eigen huis opgebaarde, Pjotr afscheid te nemen? Kolja stelt voor hem in de School voor Jurisprudentie te laten op baren of in de Izaäkkathedraal.. Hij krijgt alleen maar tegenspraak, nee dat kan niet. Maar het waarom blijft achterwege.
“ … er was een geheim ,zo veel was zeker, het werd angstvallig voor me verborgen…”(blz 161)
Het verhaal beslaat eigenlijk drie dagen. Van de dood tot de begrafenis. Dit is geschreven vanuit het perspectief van Kolja. De vele flashbacks geven een diepte in de tijd. Zij zijn geschreven vanuit het perspectief van Modest, het zijn zijn dagboekaantekening: De Notities van Modest, met jaartallen en plaats verfijnd aan gegeven. Hierdoor ga je de band begrijpen die Kolja met de beide broers heeft en hieruit begrijp je ook hoe Modest het voor elkaar heeft gekregen dat Kolja spreekt en kan liplezen.
Het thema van het boek is vrijheid. Vrijheid is er niet voor de beide broers Tsjaikovsky, die beide homoseksueel zijn ,maar dit niet openlijk mogen beleven. Pjotr is zelfs maar getrouwd om alle praatjes de kop in te drukken, helaas mislukt dit op alle fronten!
Maar vrijheid kun je wel krijgen doordat je je kunt uiten, dat je kunt begrijpen wat de ander zegt. Vrijheid in communicatie met én naar de ander. Kolja die doof is geboren had de eerste jaren van zijn leven geen vrijheid door communicatie met de ander. Die vrijheid heeft hij gekregen, veroverd eigenlijk, weliswaar na een spartaans training. Modest stond daar volop voor in.
“ … Wat heb ik hem vervloekt om zijn strakke regime en methodes zonder mededogen, maar wat hebben die mij ver gebracht!” (blz 72)
Vrijuit kun je niet spreken over de oorzaak van de dood van Pjotr. Hoe en wat is er gebeurd?
Duidelijk is wel dat de jaarclub van de School Van Jurisprudentie. Dan valt het woord ‘Eer’, heeft het iets met de anderen te maken, heeft het iets met eer?
“… het moet toch mogelijk zijn een zaak te laten rusten zonder dat je hem volledig hebt begrepen….” (blz. 331)
Een vlot te lezen verhaal, gebaseerd op ware feiten. Wel kunnen de Russische namen en ‘koos-namen’ een belemmering zijn . wie is wie, maar achterin het boek staat een handige lijst. Het boek heeft ook pareltjes van zinnen die je laten genieten van taal.
”… Sommige woorden zijn zo kaal. Alsof de taal zijn pruik afzet, dan heb ik even nodig om te zien wat me onthuld wordt…”( blz. 283)

Meer recensies van marijke