De geschiedenis is een verhaal.

Maritaleest 12 februari 2024
Beknopte inhoud:
1914. Ides Janssens is leraar geschiedenis aan de handelsschool in Antwerpen. Hij prent zijn leerlingen in dat geschiedenis nooit honderd procent waarheid is. Want geschiedenis is geen wetenschap, het is een overdracht.
En Ides kan het weten. Hij maakte het verleden persoonlijk meer, hij leefde verschillende levens. Zijn eerste leven dat hij zich herinnert dateert van 1254 voor Christus, hij woonde toen in Sparta. Daarna volgden nog verschillende andere levens. Hij was telkens heel nauw betrokken bij hoe de geschiedenis zich ontwikkelde, had er regelmatig invloed op, maar stond altijd aan de zijlijn en wordt nooit vernoemd in de geschiedenisboeken.
In 1914 stuit hij toevallig op de koffer van de Engelse Geheime dienst. Daarin zit een dossier over de Oostenrijkse kroonprins Frans Ferdinand. Met de info uit dit dossier ziet hij een kans om zelf de geschiedenis ingrijpend, op een positieve manier, veranderen.

Over het boek:
‘Man van vele oorlogen’ van Jonas Boets zal verschijnen op 14 februari.

In ‘Man van vele oorlogen’ laat Jonas Boets ons kennismaken met Ides Janssens. Ides sterft en komt telkens opnieuw terug in een andere tijd, op een andere plaats. Wat er wel steeds hetzelfde blijft is dat hij nauw betrokken is bij het verloop van de geschiedenis, meer nog, hij is de constante katalysator.

Aan dit boek is duidelijk gedegen kennis en/of onderzoek van/naar het verleden gedaan. Dit, in combinatie met een doorgedreven fantasie, maakt van dit boek een briljant geheel. Vanaf de eerste bladzijde neemt de schrijver je mee in zijn verhaal en slaagt hij erin je nieuwsgierig te houden tot de laatste bladzijde. Het boek zette me meermaals aan om eventjes een aantal geschiedkundige feiten te gaan opzoeken.
Het verhaal is geschreven ik de ‘ik’-vorm. Hierdoor voel je je nog meer betrokken bij het hoofpersonage. De hoofdstukken staan in chronologische volgorde, telkens afgewisseld met een hoofdstuk over de gebeurtenissen in 1914.
De schrijfstijl van Jonas Boets is heel direct. Hij verliest zich niet in onnodige details, waardoor het verhaal voldoende vaart heeft.
‘Man van vele oorlogen’ is een boek over verraad, eeuwige vetes die nooit slijten en onvoorwaardelijke liefde.
Niet alleen inhoudelijk is dit een prachtig boek. Ook de schitterende hardcover geeft er een meerwaarde aan.

Algemene info:
ISBN: 978 90 223 409102
Uitgeverij: Uitgeverij TZARA / Standaard uitgeverij nv
Genre: roman
Aantal pagina’s: 326
Link: https://www.standaarduitgeverij.be/product/man-van-vele-oorlogen-9789022340912/

Meer recensies van Maritaleest