Ook dit is India …

Marja Vissers 26 mei 2020
Deepa Anappara vertelt in haar debuut over de ontvoeringen van kinderen in India. Een groot probleem, niet alleen in dit boek maar ook in de werkelijkheid! Elke week verdwijnen er honderden kinderen.
De setting van 'Djinn patrouille op de paarse lijn’ is een sloppenwijk in een niet nader genoemde stad in Noord-India. We lezen over de mensen die hier wonen én ook over de zogenaamde hifi-mensen. Dat zijn de rijke mensen, die vlakbij wonen. Veel sloppenwijkbewoners werken bij hen als hulp in huis. Het boek vertelt over de hindoes en de moslims: over de problemen, maar ook over de kinderen die wel vriendjes van het andere geloof hebben.
Los van maar verbonden met het hoofdverhaal, staan de drie hoofdstukken met de titel “Dit verhaal zal je leven redden”. In deze hoofdstukken gaat het over geesten en djinns en over hoe die de mensen helpen.
De verteller van dit alles is een negenjarig jongetje, Jai. Dat is erg prettig, want Jai is een optimistisch en veerkrachtig kereltje. Door hem zien we dat mensen mensen blijven, ondanks alle ellende die ze meemaken.
Ja, ook dit is India. Het India van ellende en problemen. India is evenwel ongelofelijk groot en divers en kent dus ook heel andere, veel mooiere en voortvarendere kanten.

Meer recensies van Marja Vissers