prachtige prenten, magische tekst

Marjan van Druenen 28 november 2019
We hebben allemaal oude overtuigingen die ons in het dagelijks leven kunnen belemmeren. Deze zijn vaak onbewust aanwezig en kunnen grote gevolgen hebben voor ons levensgeluk. Linda Rood ontwikkelde een praktische en eenvoudige methode van zelfonderzoek waarin dat wat je onbewust bent gaan geloven, losgelaten kan worden. Eerder schreef zij hierover in: Het ja-gevoel, verander je leven met de vragen naar vrijheid (eerste druk 2016). Nu is er van haar hand een kinderboek verschenen met prachtige illustraties van Yvonne Molkenboer.

Als voorbeeld wordt in de inleiding een helaas veel voorkomend probleem genoemd. Stel je wordt als kind gepest. Op basis daarvan kun je gaan geloven dat je niet waardevol genoeg bent om liefde, respect en positieve aandacht te krijgen. Deze conclusie kan leiden tot een overtuiging die zichzelf steeds bevestigt in de rest van je leven. Een pijnlijke ervaring met grote gevolgen. In Mees en de magische poort voelt vogeltje Mees zich eenzaam, alleen en anders. Wanneer hij Konijn ontmoet krijgt hij het geheim te horen over de sleutel tot de magische poort naar geluk.

Rood maakt gebruik van metaforen op een manier die kinderen, en zelfs volwassenen kan raken. De sleutel tot de magische poort is de onvoorwaardelijke liefde die altijd aanwezig is en gebruikt kan worden op alle gedachten en gevoelens. De vraag is: wat gelooft Mees over deze poort? Wat gelooft Mees over het nare gevoel dat hij heeft?

Aan het eind volgt een korte toelichting bij de ‘Vragen naar Vrijheid’, zodat je als ouder jouw kind kan begeleiden met deze methode. Eindelijk een boek waarbij je de diepte van je eigen verhaal kunt ervaren. Een boek dat eerder geschreven had moeten worden.

Meer recensies van Marjan van Druenen