Vogels & legenden

Marjan van Druenen 19 november 2019
"Leg een ravenhart op het hart van een slapende vrouw, dan deed dit haar alle geheimen openbaren."

De meeste mensen zien ze niet graag in hun tuin: de kraaiachtigen. Toch zijn deze alleseters alomtegenwoordig vanwege van hun sterk aanpassingsvermogen.
Door wat meer achtergrondinformatie te lezen over deze inheemse diersoorten zal de lezer op een andere manier naar deze vogels gaan kijken.

Onder de kraaiachtigen vallen Raven en kraaien, eksters en gaaien, zoals de titel van dit boek reeds doet vermoeden. Auteur en grafisch kunstenaar Johan Boussauw bestudeerde jarenlang oude boeken over volksgeloof, magie, geneeskunde, sagen, legenden en mythen. Eerder schreef hij over amfibieƫn en in het bijzonder over kikkers, padden en salamanders.

Kraaiachtigen zijn bijzondere vogels. Het ras geeft blijk van medeleven en troost, ze lijken te rouwen wanneer een soortgenoot is omgekomen en onderscheiden jagers van wandelaars. Daarentegen kunnen ze genadeloos andere vogels afmaken wanneer deze zwak zijn of een kleurafwijking hebben. Boussauw verhaalt over de intelligentie, de levenswijze en zelfs hoe hun vlees smaakt (afschuwelijk!). Hij geeft veel informatie over kraaien en raven middels bizarre anekdotes uit vroegere tijden. Hij stelt ons ook gerust: stelende eksters bleken tamme vogels te zijn die als jong in huis werden opgenomen. Echt bang voor roof hoeven we niet te zijn, maar schade aan huizen en in de landbouw door deze dieren is een ander verhaal. De Vlaamse gaai komt er bekaaid vanaf met slechts een paar bladzijden aan informatie.

Boussauw heeft veel kennis in huis. Hij gebruikt taal (uitdrukkingen, spreekwoorden), literatuur en kunst (symboliek), sprookjes en films (The Birds 1963), volksgebruiken, mythen, legenden en veel oude volksverhalen om de kraaiachtigen in zijn hoedanigheid een plaats te geven. Hoewel de bron niet overal even goed te herleiden is, zit dit werk vol met intrigerende verhalen waar iedere vogel-en natuurliefhebber zijn hart bij kan ophalen.

Meer recensies van Marjan van Druenen