Portret van een middelmatige vrouw

maxima 23 september 2019
Marie Antoinette is een personage dat tot de verbeelding blijft spreken. Was ze hoer of heilige? Geen van beiden, beweert Stefan Zweig. Zweig portretteerde haar zoals ze werkelijk was: een middelmatige vrouw. Nooit echt ijverig of snel van geest werd ze tegen haar wil in het centrum van een van de cruciaalste periodes van de menselijke geschiedenis geplaatst: de Franse Revolutie. Maar dan, al bijna op de guillotine bereikt Marie Antoinette de grootsheid die haar tot nu toe alleen uiterlijk was gegeven. Ze verdedigt zich waardig in haar proces en gaat haar dood bijna stoïcijns tegemoet.
Zweig neemt de lezer mee naar de achttiende eeuw. Uiterst gedetailleerd en vol sappige informatie komt de lezer alles over deze gewone vrouw te weten. Het is geen roddelgeschiedenis over het leven van Marie Antoinette, maar in wezen een opeenvolging spitse lemma’s, vol humor en fijnzinnig geconstrueerd, die een heel ander licht werpen op onze Europese geschiedenis. Wij leren uit deze krachtige en accurate biografie vooral dat Marie Antoinette een echt kind van haar tijd was.

Meer recensies van maxima