Hunkering en passie

maxima 14 juni 2021
“Noem mij bij jouw naam” is een boek waarin niet de liefde, maar de hunkering minutieus wordt beschreven, met alle aarzelingen, onrust en onzekerheden die bij de nog onvervulde liefde horen. Tergend langzaam smeert de auteur Elio’s hunkering uit. Maar ook Oliver is uiterst beheerst in zijn optreden. Bang om met de zoon van zijn gastheer aan de haal te gaan, laat hij zich nauwelijks uit zijn tent lokken. Uiteindelijk springen de vonken toch over en begint een korte maar zeer heftige seksuele relatie die haar sporen in beide levens achterlaat.
André Aciman heeft de psychologische aantrekkingskracht scherpzinnig weten te vangen. Deze roman is dan ook een ode aan de passie zonder een moment sentimenteel te worden. Om het boek goed te begrijpen is het soms nodig enkele passages nog eens te lezen. Wat me trof waren de wijze woorden van Elio’s vader tegen het einde van het boek.

Meer recensies van maxima