Een buitenbeentje

maxima 05 augustus 2019
Twee Steden is een buitenbeentje in het oeuvre van Charles Dickens. Het is een roman die niet in zijn eigen tijd speelt maar tijdens de Franse Revolutie. Bovendien past hij zijn zo kenmerkende humor slechts mondjesmaat in deze roman toe. Het belangrijkste thema, zoals in het meeste van zijn werk, is sociale onrechtvaardigheid. De roman speelt het zich in twee steden af: Londen en Parijs. De hoofd personages zijn drie Fransen die om verschillende redenen verkiezen in Engeland te wonen: vader en dochter Manette en Charles Darnay, een aristocraat die met de misère in zijn land niets meer te maken wil hebben. Dickens’ sympathie ligt bij de revolutionairen, maar hij veroordeelt tegelijkertijd de uitwassen. Het verhaal komt langzaam opgang. Met wisselend plezier worstelde ik mij door de eerste twee delen. Pas in het derde deel Het Spoor van een Storm wordt het “spannend” Dickens speelt in deze roman vooral met het beeld van de guillotine, die steeds terugkeert en een echt personage lijkt te worden, maar breiwerk speelt ook een rol. De beschrijvingen van optochten en lynchpartijen zijn kleurrijk en afschrikwekkend. Het gaat helaas een beetje ten koste van de hoofdpersonages.

Meer recensies van maxima