Tuinavonturen

maxima 05 augustus 2019
Meir Shalev was voor mij een onbekende schrijver. Toch blijkt hij één van de grootste schrijvers uit de moderne Israëlische literatuur. Het onderwerp haalde me over de streep: de wilde plantentuin. Shalev schrijft er ontzettend mooi over in dit humoristische boek
In 48 hoofdstukken doet de schrijver-tuinier verslag over zijn avonturen. Hij vertelt hoe zijn nieuwe tuin aanlegt, ontgint, en beplant met wilde bloemen, planten, kruiden, struiken en bomen en hoe dit alles liefdevol wordt onderhouden. Hij verzamelt zaden en beschermt dieren of verwijdert ze in het uiterste geval uit de wilde tuin. Ondertussen wordt de lezer getrakteerd op filosofische, gevoelige, intieme overpeinzingen en (vooral) humoristische beschouwingen. Over een tuin schrijven in Israël betekent vanzelfsprekend dat ook wijsheden uit Tenach worden geciteerd.
Ik vond ‘Mijn wilde tuin’ een razend knap boek. Meir Shalev vertelt op heel persoonlijke wijze, met diepgang en kennis van zaken waar iedere tuinier jaloers op kan zijn. Het is een boek waarin ik dagelijks een stuk las, maar dat ik van kaft tot kaft heb gelezen.

Meer recensies van maxima