Jeugdsentiment

maxima 27 mei 2021
De hoofdpersoon uit dit boek is een jonge Duitse landopmeter in het Wilde Westen van Amerika, het alter ego van Karl May. Al snel krijgt hij de bijnaam Old Shatterhand. Na een ontmoeting met Winnetou, een jonge indiaan van de Appachenstam, ontstaat er een relatie met deze talentvolle, edele Indiaan. Samen beleven een reeks avonturen. Wit- en roodhuiden gaan onvervaard met elkaar in de clinch. Nu eens vanwege de aanleg van een ongewenste spoorlijn, dan weer om het onnodige doden van bizons of de illegale verkoop van vuurwater. De beschrijvingen van het Wilde Westen, waar May nooit is geweest, geweest, zijn volledig een product van de fantasie.
Op het eerste gezicht hangen de verhaaltjes van de clichés aan elkaar, maar nader bekeken valt op hoe Karl May er voor zijn tijd eigenlijk best progressieve ideeën rond raciale verhoudingen, genocide, natuurbehoud, vriendschap en loyaliteit op nahield. Het door de Duitse ik-figuur Old Shatterhand vertelde verhaal zeker niet vrij van Europees superioriteitsgevoel. Maar de man met de ijzeren vuistslag blijkt ook na 130 jaar een onderhoudend verteller. Het boek is dan ook een echte ‘page turner’. Toch begon me in de tweede helft van het boek juist dit me te irriteren. Steeds wanneer Old Shatterhand, zijn kameraden en Winnetou plannen beramen, wordt het voorstel van de eerste gekozen en blijkt dit achteraf ook het juiste te zijn.
Voor wie in zijn jeugd de boeken van Karl May verslonden heeft is deze integrale uitgaven zeker een aanrader.

Meer recensies van maxima