In mijn boekenkast staan zes boeken van Connie Palmen, maar ik heb ze nog niet allemaal gelezen. Hoewel haar literaire ster op hetzelfde moment opkwam als mijn interesse in literatuur, was ik altijd een beetje huiverig voor boeken die zo veel aandacht in de media kregen – niet alleen die van Palmen. Noem het ijdelheid, arrogantie of ongezond wantrouwen, maar ik weet niet of de smaak van de massa, de smaak van tv-presentatoren altijd mijn smaak is. Voordat je nu afhaakt of juist instemmend en driftig knikt, ga ik even een streep zetten door dit principe. Iedereen moet gewoon alles lezen van Connie Palmen. Ze schrijft fantastisch en ze is grappig (zie filmpje op Youtube van LIT! met Cesar Majorana).

De wetten las ik wel drie keer. Voor mijn leeslijst, al denk ik dat ik er toen helemaal niets van begreep. Afgelopen week nog eens. En in De wetten vond ik een notitie met citaten, waaruit blijkt dat ik haar debuutroman een aantal jaar geleden ook nog eens las. Gek dat ik geen herinneringen heb aan dat moment van herlezen, maar het tekent misschien wel hoe ik de boeken van Palmen lees: ik vreet ze op. Ik verslind ze. Ik lees door en door en raas door het boek als een kind met een minuut gratis winkelen in een snoepwinkel. Ik kan niet zo goed uitleggen waarom dat zo is. Er zijn genoeg ideeën in haar romans om langer bij stil te staan en het zijn die ideeën die ik gretig in me opneem en verder verwerk, maar ik wil vooral meer lezen, meer weten. Ze schrijft zo mooi over liefde, over hoe mensen zich tot elkaar verhouden, over grote denkers en schrijvers, over denken, over schrijven.

'Ik wil een persoon worden, iemand met een eigen leven en met ogen die zelf iets zien, op een eigen manier en niet op de manier van iemand anders. En ik zou ook woorden in mijzelf willen horen opkomen, helemaal van mijzelf. Overal zit de vuiligheid van anderen, als de korst om de taal, als een waas voor mijn ogen, van bezoedeld glas lijken ze wel. Ik zie echt niks. Ik haal alles door elkaar, ik vermeng de categorieën, man-vrouw, literatuur-werkelijkheid, waarheid-leugen, en er is niets in mij dat als scheidsrechter op kan treden door tegen het ene te zeggen: jij bent niet wat je lijkt te zijn en tegen het andere: jij bent het, jij bent waar, je bent wat je bent en voor jou kies ik.' (De wetten)

Reacties op: Iedereen moet gewoon alles lezen van Connie Palmen

De wetten - Connie Palmen