Zal Jana nog de gelegenheid krijgen zich te wreken?

Mieke Schepens 13 september 2020
In vier delen lees je in veertig hoofdstukken verdeeld over vier dagen van de week: maandag t/m vrijdag, de gebeurtenissen rondom de hoofdpersonages. Voorafgaand aan elke dag kun je in cursief de gedachten van een akelig persoon volgen. Dit is werkelijk angstaanjagend om te lezen!

“Ik keek bewonderend naar het bleke gezicht, de gestrekte armen en het haar dat rond haar hoofd golfde.
Ze keek naar me terug met verbazing in haar blik, alsof ze nu pas besefte wie ik was.”

De hoofdpersonages worden duidelijk voorgesteld aan de lezer; het is daarom niet erg als je de eerdere thrillers met Jana in de hoofdrol niet gelezen hebt. Maar dat is natuurlijk wel jammer.

Jana heeft veel schuldgevoelens omdat Per gestopt is als officier van justitie; ze ervaart het als haar schuld. Als Danilo er niet was geweest, dan was dat nooit gebeurd.
Danilo en Jana hebben hetzelfde verleden en Danilo heeft daar van geprofiteerd door Jana zijn zaak over te laten nemen. Goed om te ervaren dat alles wat in het verleden speelde duidelijk gemaakt wordt tijdens het lezen.

De verschillende verhaallijnen zijn goed te volgen omdat meteen duidelijk gemaakt wordt over wie het gaat in dat betreffende deel van het hoofdstuk.
In het laatste hoofdstuk dat een week later plaatsvindt, veroorzaakt hetgeen zich daarin afspeelt een ware rollercoaster van gevoelens voor de betrokkenen en ik vraag me nu af wat de gevolgen zullen zijn voor Jana.

“Danilo zou binnenkort vrijgelaten worden en ze stond zichzelf toe ervan te genieten dat ze het eindpunt waar ze al zo lang naar verlangde naderde. Ze zou eindelijk wraak kunnen nemen omdat hij Per en haar uit elkaar had gedreven. En ze zou eindelijk verder kunnen gaan met haar leven, zonder dat ze zich zorgen hoefde te maken dat haar duistere verleden aan het licht kwam.”

Zal ze nog de gelegenheid krijgen om zich te wreken op Danilo?
Iets om naar uit te kijken in een volgend verhaal met Jana in de hoofdrol.

Meer recensies van Mieke Schepens