Moeizaam erotisch getint relaas over de essentie van seksualiteit

Mieke Scheveningen 26 oktober 2019
Dit buitenissig verhaal lijkt op een in elkaar geknutseld Indiaas Hindoestaans, Boeddhistisch en esoterisch sprookje gebaseerd op de Kamasutra. Na vele mislukte seksuele escapades verbindt Kama zich uiteindelijk (en ze leefden nog lang en gelukkig) met zijn Shakti: zijn ‘meisje dat aan de oever verscheen’. Kama groeit als enigs kind op in een klein vissersplaatsje met de bedoeling om ook visser te worden net als zijn vader en voorvaderen. Als de tijd aanbreekt om een man te worden moet hij leren vissen, maar hij blijft uit ellende kotsen op de vissersboot van zijn vader. Het lukt hem niet om net als zijn vrienden en vader van de Grillige bruid -de zee- te houden. Zijn queeste vangt aan als de mannengemeenschap van het dorp, waaronder zijn vader hem figuurlijk ‘uitkotst’. Na oraal ontmaagd te zijn bij een stel vrijgevochten vrouwen aan de rand van het dorp, wordt hem geadviseerd op zoek te gaan naar de Tempel in het oosten. Na enig begeleiding en vele avonturen, die steeds meer LSD-achtig van aard worden, wordt Kama eindelijk verenigd met zijn zielsmaatje. Tsja. Wat vind ik er van?!

Deze roman kon mij niet in de bedoelde erotiserende, hallucinerende trance brengen, die de schrijver zelf ervaren schijnt te hebben toen zijn eigen ‘meisje aan de oever’ verscheen. Zijn ware muze om dit langverwachte boek te kunnen gaan schrijven. Ik begrijp dat Geert Kimpen gekwetst is geweest, vooral na zijn eerste huwelijk en dat hij veel pijn geleden heeft. Hij is een gevoelige man en een verhalenverteller. Net als de hoofdpersoon Kama. Ik heb een zwak voor deze schrijver, maar dit verhaal was niet voor mij bestemd. Niet als roman, wel als relaas vond ik dit boek ontroeren. Vooral, omdat Geert zo openhartig en oprecht zijn gekwetste, mannelijke gevoelens in een verhaal heeft proberen te gieten. Zou dit verhaal zich in deze tijd afspelen, dan had ‘Het meisje aan de oever’ de gewonde man verteld: ‘Joh, ga lekker zelf in je eigen kracht staan.’ Of zoals in succesvolle serie Suits de oudere Harvey Specter zijn jongere protégé Mike Ross stevig advies geeft bij liefdesperikelen: “God damn it Mike, get your shit together.”
Hopelijk heeft het schrijven van dit boek Geert geholpen over zijn trauma te komen en wordt een volgend boek weer wat als De Kabbalist of De geheime Newton.

Meer recensies van Mieke Scheveningen