Goed fantasy debuut

Natasja (Tazzy) J. 18 december 2019
Erik Le Romancier- Asverze

Asverze groeit op in Maanwelle. Een plaats waar je beter geen vrouw kunt zijn. Een vrouw moet haar man gehoorzamen, mag alleen maar het huishouden regelen en kinderen baren. Maar Asverze wil vrij zijn, het leven in een kooi is niets voor haar. Ze is dus erg opstandig en wil gewoon zijn, wie ze is. Ze wil niet zijn, wat er van haar verwacht wordt. Ze vecht voor elk sprankeltje vrijheid. En dat is niet makkelijk in een wereld, waar mannen vrouwen dom vinden / dom houden. Als ze hoort dat ze is uitgehuwelijkt aan een domme, lompe, slome jongen, is ze klaar mét mensen die zeggen wat ze moet doen. Maar hij is de zoon van een belangrijke man, dus haar ouders accepteren geen nee. Er komt ook nog een vreselijke dreiging uit de ruimte bij, waardoor vrouwen door kunnen draaien. Steeds strakker worden haar teugels aangetrokken. Hoe komt ze weg uit deze horror?

Haar oma is een aparte vrouw. Leuk, die knipoog naar Roodkapje. Haar oma helpt haar, meer dan ze beseft. Haar ouders, doen alles volgens de regels. Ze slaan er ook, best vaak op los. Haar zusje is een kreng. Haar broer is ook een geval apart.

Ik vond het eerste deel van het boek, niet echt fantasy. Het voelde meer aan als een historisch verhaal, met een vleugje fantasy.. Later in het boek komen er wel fantasy elementen en zeker ook een vleugje science fiction. Dat had ik niet verwacht. Maar vond dat erg leuk. Het is ook dystopisch op een manier: ik zou er niet willen leven. Die wereld is verdoemd en heel erg oneerlijk. Er is geen technologie.

Er zit behoorlijk veel vrouwenonderdrukking in dit boek. Veel geweld en ook aardig wat seksuele driften en neigingen. Daar hou ik persoonlijk niet zo van. Doordat de vrouwen zo slecht behandeld worden, werd ik boos. Ik zou die mannen echt een mep willen geven! Ik kan niet tegen onrecht. Dit boek stuurde me emotioneel alle kanten op. Dat is een aspect waar ik wel van hou. Het is erg aangrijpend.

Groot lettertype. Leest vlot, mooie cover.

En ik hoop echt zo, dat Asverze haar wraak krijgt in de volgende delen. Dat moet gewoon! Het voelt zo onrechtvaardig allemaal.

Een aanrader voor iedereen, die wel tegen een stootje kan. Anders kan het wel eens te heftig, voor je zijn. Je mag hopen, dat dit niet in het echt voortkomt: Deze onderdrukking. Maar helaas vrees ik, dat in sommige delen van de wereld een vrouw niets waard is. Dus het komt dichterbij dan je denkt.

Ik geef dit boek een cijfer: 7!

Dat zijn 3,5 sterren.

Meer recensies van Natasja (Tazzy) J.