Mooi verhaal

Natasja (Tazzy) J. 03 september 2020
Sarah McCoy- De bakkers dochter

Reba maakt een reportage over kerst. Hoe vieren of ervaren bepaalde mensen Kerst? Ze komt terecht bij Elsie Meriwether, een bakker uit Duitsland, die is neergestreken in El Paso, Texas. Elsie groeide op in het door oorlog verscheurde Duitsland, in de tweede wereldoorlog. Haar kerstmissen in die tijd, zijn niet echt fijn te noemen. Reba, leert Elsie en haar dochter steeds beter kennen. Een bijzondere vriendschap onstaat, tussen deze drie vrouwen.

Reba heeft zelf problemen op persoonlijk vlak. De man waarvan ze houdt werkt bij de grenspolitie. Als je goed oplet, zie je vergelijkingen, met hoe de Duisters de Joden behandelden en de Amarikanen de Mexicaanse vluchtelingen. Dat heeft de auteur bewust gedaan. Het zet je wel aan het denken over menselijkheid, respect en menslievendheid.

Het boek is verdeeld in stukken uit het het heden en stukken uit het verleden. Dat is goed duidelijk, door middel van de datum en jaartallen. Het verhaal gaat over Elsie haar leven. Ze groeit op als dochter van een bakker. Haar ouders staan aan Hitler zijn kant, waar Elsie het steeds moeilijker mee krijgt. Ze is nog heel jong, als ze in het verraderlijke rad van de naziś terecht komt. Ze komt er al snel achter, dat Joden gewone mensen zijn en gruwelt ervan hoe de Nazis op deze mensen neerkijken. Ze doet heldhaftige dingen, die haar familie in gevaar kunnen brengen, maar ze doet het omdat het goede, het kwaad moet overwinnen. Ze is in mijn ogen een echte held.

Dit verhaal leest als een pageturner. Ik vloog er doorheen, het was niet weg te leggen! Een heerlijke Roman, met veel emoties, die je beetpakken en niet meer loslaten. Dit is een echte aanrader, als je van spannende oorlogsverhalen houdt. En je krijgt een kijkje in de gehele levensloop van een bijzondere vrouw en de mensen, die van haar houden.

Liefde, angst, verraad, haat, vergeving, allemaal themaś die in dit verhaal voorkomen.

Dit boek stond al heel lang op mijn verlanglijstje. Ik heb hem gelezen in dwarsliggerformaat. Mijn allereerste dwarsligger is me goed bevallen. Het feit dat je overdwars leest, beviel me erg goed. Fijn lettertype, alleen het papier is erg dun. Met de bladzijdes omslaan, was dat af en toe even frunniken, maar het verhaal bleef erg spannend. Het boek krijgt 5 sterren van mij.*****

Meer recensies van Natasja (Tazzy) J.