Wat een topper!

nel 03 juni 2022
Dit is de tweede thriller van Marieke Damen. De eerste heb ik nog niet gelezen, dus dit was een kennismaking met deze schrijfster, die zeker naar meer smaakt.
Alexandra, een succesvolle zakenvrouw, besluit een relatiepauze te nemen met haar man Maarten. Zij vertrekt samen met haar zoontje Max naar hun vakantiehuisje. De volgende ochtend wordt ze wakker vastgebonden, achter in een busje zonder Max.
De tiener Demi ontdekt dat ze zwanger is en ziet abortus als de enige uitweg. Na een eerste consult in de abortuskliniek wordt ze door een busje klemgereden en ontvoerd.
In een afgelegen huis worden zowel Alexandra als Demi in een kamer vastgehouden, die ze de papagaaienkooi gaan noemen.
Wie houdt hen daar? Waarom? En kunnen ze ontsnappen?
Vanaf de eerst bladzijde is dit boek spannend en dat blijft het tot de laatste bladzij.
Het boek is onderverdeeld in korte hoofdstukken en elk hoofdstuk gaat over één van de hoofdpersonen Alexandra-toen en nu, Demi- toen en nu en Jacob vanaf 1992-naar nu. De verhalenlijnen lopen mooi naar elkaar toe, tot de uiteindelijke plot.
De plot is erg zorgvuldig opgebouwd. En zorgt voor een wending die ik niet verwacht had, maar waardoor je eindelijk antwoord krijgt op alle vragen die in de loop van het boek ontstaan.
Het boek wordt uitgegeven als literaire thriller, maar wat mij betreft is het een erg goede psychologische thriller van een Nederlandse schrijfster, waarvan haar eerste boek op mijn verlanglijstje staat.

Meer recensies van nel