Onverwachte wending

omimieke 16 december 2020
Het hoofdpersonage Sophie Nauta heeft net haar vader Ward begraven. Ward was onverwacht gestorven in de fleur van zijn leven. Haar moeder Hilde was 2 dagen na haar geboorte overleden aan een hersenbloeding. De relatie met haar broer Max is getroubleerd en Max werkt nu ook in New York voor de Verenigde Staten vandaar dat hij zelfs de crematie van zijn vader aan zich liet voorbijgaan.
Sophie reconstrueert met flash backs alles wat ze zich herinnert gewapend met potlood en papier omdat tekenen haar sterkste wapen is, met woorden is ze niet zo goed.
Sophie maakt het appartement van haar vader leeg , Ward was hoogleraar en heeft een onvoorstelbare, kostbare bibliotheek bestaande uit bijna altijd 1e drukken dan nog vaak gesigneerd en/of met opdracht. Sophie beslist om deze te schenken aan de universiteit waar haar vader werkte en bij het controleren van de boeken gebeurt er iets waardoor de bal aan het rollen gaat. Ik ga hier niet verder over uitweiden omdat het zonde zou zijn om het te spoileren.
Gert-Jan Van Den Bemd heeft hier een familieverhaal op een wel heel speciale manier neergezet. Niets doet vermoeden bij het begin dat je uiteindelijk een rollercoaster van emoties, plotwendingen en karakterpersonages zal moeten verwerken. Heerlijk boek geschreven vanuit een speciale invalshoek die mij in het begin een aangenaam tussendoortje leek te worden maar uiteindelijk mij heel hard heeft geraakt en vooral verrast in de buitengewoon aangename zin van het woord.
Een dikke pluim voor de auteur die ik niet kende, dan mijn nieuwsgierigheid heeft opgewekt en mij uiteindelijk meer dan bekoord heeft.

Meer recensies van omimieke