Het verleden laat je niet los.

omimieke 16 augustus 2020
Dit boek vertelt het verhaal van de familie Rosenbaum/Vanden Berg. Er zijn 2 verhaallijnen, het ene speelt zich af in Wenen ten tijde van de Kristallnacht en al de gevolgen hiervan. Het tweede speelt zich af in Nederland eind de jaren 90. De familie Rosenbaum in Wenen zijn welgestelde joden waarvan Anton een erudiet strafpleiter is die erg gewaardeerd wordt. Met de Jodenvervolging wordt de ganse familie het slachtoffer van de extreme haat door de nazi's. De zoon Viktor die eigenlijk het zwarte schaap van de failie is wordt degene die de failie probeert te redden dankzij zijn relaties die voordien niet erg geapprecieerd werden. Vader Anton drukt altijd het misprijzen uit over deze zoon maar dat kan Viktor niet deren. Innerlijk is hij een enorm brave, lieve, behulpzame man die vaak de verkeerde beslissingen neemt maar vaak terug op zijn pootjes terecht komt. De familie Vanden Berg in Nederland zijn afstammelingen van de Rosenbaums in directe lijn die na de gebeurtenissen in Wenen naar België emigreerden nadat ze zich hadden laten dopen. En later na de oorlog naar Nederland kwamen. We volgen in Nederland Geertje die zich niet goed in haar vel voelt omdat ze na wat opzoekwerk beseft dat ze in feite joden zijn maar daar niet voor willen uitkomen. Ze verandert haar naam in Judith en we komen door de 2 verhaallijnen steeds meer te weten over de omstandigheden en de evolutie in de familie.
In vond dit een prachtig boek, heel goed geschreven, geen feelgood maar toch voel je enorme betrokkenheid bij de familie. Ongelooflijk wat er gebeurde in de jaren 30 van de vorige eeuw en hoe deze toestanden en gebeurtenissen het heden zijnde de jaren 90 van de vorige eeuw blijven beïnvloeden. Een echte aanrader.

Meer recensies van omimieke