Dystopie en utopie verweven met elkaar.

omimieke 22 januari 2021
Julius is de zoon van een wetenschapper Walter en behoort dus tot de elite van de republiek Nieuw-Nederland. De elite heeft privileges maar toch worden ook zij in het oog gehouden door de geheime dienst. Op een dag ontdekken Julius en Eva, zijn zus, dat er iets niet klopt met het DNA van Julius . Maar vermits er ook camera's binnenshuis zijn vermoeden ze dat hun dagen geteld zijn en ze misschien gaan verbannen worden naar fort Zwolle, waar niemand van terugkeert.
Vooraleer gevangen genomen te worden beslissen ze dat Julius moet vluchten en tijdens zijn vlucht ontmoet hij Senna een soldate die ten onrechte als deserteur wordt uitgeroepen. Door een toeval komen Julius en Senna samen in de trein die hen naar Fort Zwolle zou brengen maar die trein wordt aangevallen en op die manier kunnen ze toch nog proberen de weg naar de vrijheid te vinden.
Julius en Senna twee totaal verschillende karakters blijven toch samen en er ontstaat een unieke band die steeds sterker wordt.
Het verhaal is ook nog eens ongelooflijk krachtig doordat er ook hier sprake is van een virus en voor de lezer nogal makkelijk een link gelegd wordt naar de huidige pandemie al is de oorzaak en de omgang ermee totaal anders.
De schrijfstijl van Marjan Brouwers vond ik heerlijk om te lezen, het is geen boek welke ik normaal zou kiezen, maar het las ongelooflijk vlot weg. Het zijn korte hoofdstukken telkens geschreven uit het standpunt van 1 van de hoofdpersonages en op die manier leer je ze ook kennen. Er wordt hier en daar gesuggereerd dat dit een jeugdboek is maar ik vind het een boek dat kan gelezen worden door de jeugd maar het gaat niet over kinderen en hun problemen an sich. Het zijn jongvolwassenen die door toedoen van verkeerde beslissingen in het verleden genomen door de leiders en/of overwinnaars van oorlogen proberen een nieuw leven op te bouwen in een onbekend stuk van Nederland. Gaan ze slagen in hun queeste of falen ze in hun soms jeugdig enthousiasme ? Het blijft verrassend en er zou zeker een vervolg kunnen op geschreven worden. Voor mij 4 sterren enerzijds dankzij het verhaal waarin mensen ondanks te leven in een dystopische wereld toch hun verlangen en drang naar een betere en utopische wereld proberen te verwezenlijken, anderzijds door de vlotte en aangename schrijfstijl.

Meer recensies van omimieke