Bloemlezing

Paulus 19 oktober 2021
Dit boekje (185 pagina’s) viste ik uit een stapel boeken die langs een stoeprand stonden. Kennelijk hield de eigenaar van het belendende huis opruiming. Het is dan ook alleen nog maar verkrijgbaar in het tweedehands circuit.

Het gaat om een bloemlezing van artikelen die Ernest Hemingway, die zijn loopbaan begon als (oorlogs)correspondent, schreef voor o.a.. De Toronto Star, Esquire en het niet meer bestaande magazine Collier’s.

De onderwerpen zijn zeer uiteenlopend, net zoals de interesses en passies van Hemingway. Naast doorwrochte, maar saaie verhalen over diepzeevissen en de jacht op groot wild, schreef Hemingway ook zeer leesbare artikelen over stierengevechten in Pamplona, de Spaanse burgeroorlog, het bohemien-leven in Parijs in de jaren twintig, maar ook het binnentrekken van die stad na de invasie in Normandië die hij op een landingsvaartuig had meegemaakt.

Zonneklaar is dat veel van die artikelen gediend hebben als ruwe grondstof voor een aantal van zijn latere boeken, zoals ‘The old man and the sea’, ‘The sun also rises’ , ‘For Whom the bell tollls’ en ‘Snows of the Kilimanjaro’. Jammer is dat Hemingways bijdragen als correspondent een beetje lukraak gebundeld zijn in ‘Kantlijn’ en elke vorm van duiding of commentaar ontberen. Dat had het boek aanzienlijk interessanter en de artikelen inzichtelijker gemaakt.

Meer recensies van Paulus