Mijn stijl niet

Naar men zegt beroemd boek van deze in Odesa geboren jood uit het begin van de 20e eeuw. Gelezen naar aanleiding van mijn Odesa-reis. Volgens de Volkskrant “schrijven als een beest”. Ik wil dat best geloven maar heb niet kunnen ontdekken wat voor beest zo schrijft. Allemaal korte verhalen over belevenissen tijdens krijgstochten rond de Russische revolutie. Het eerste verhaal vond ik nog wel aardig (met als clou gaan slapen naast een slapende jood, bij wie het na ontwaken blijkt te gaan om een oude man bij wie de keel is doorgesneden) maar daarna hebben de verhalen met ongrijpbare plots waarbij het meer om de sfeertekening gaat. En die sfeer spreekt mij niet aan. Daarbij werkt de stijl van deze schrijver vooral vervreemdend. Na een verhaal of 6 gestopt.

Meer recensies van Peter Thunnissen