Wat een mooie wijsheid

Peter Thunnissen 03 augustus 2020
Fraai vormgegeven boek met vele foto’s en tekeningen dat ik toegezonden kreeg door de MTVC (de Marten Toonder Vrienden Club) waarvan ik sinds enige jaren lid ben. Eén keer per jaar krijgen de leden een boek, hetgeen dit jaar wel heel bijzonder is. De schrijver/samensteller (de meeste teksten zijn van MT zelf) heeft naar ik begrijp 15 jaar besteed aan deze compilatie, die uitgegeven werd in 2005, kort nadat MT op 93-jarige leeftijd was overleden. Hoeveel er toen verkocht zijn weet ik niet, te achterhalen is dat er 50.000 exemplaren als eerste druk de uitgeverij verlieten. Maar al snel grepen de Erven Toonder in; verdere handel werd verboden omdat het werk “te mager van inhoud” zou zijn. Blijkbaar heeft de MTVC nu 15 jaar later alsnog toestemming gekregen dit boek te verspreiden, immers mijn exemplaar meldt trots inderdaad een eerste druk te zijn…
Met veel genoegen heb ik dit werk gelezen, gevuld met taoistische, Boeddhistische, bovennatuurlijke, filosofische, Bijbelse en vooral veel wijze overwegingen van MT. Voor de liefhebber ( maar volgens mij niet voor die alleen!) smullen!

Meer recensies van Peter Thunnissen