Echt Roth-boek

Peter Thunnissen 03 augustus 2020
Weer zo’n typisch Roth-boek. Als je begrijpt wat ik bedoel. Dit gaat over de broers Nathan en Henry Zuckerman, beiden joods, de eerste tandarts de tweede schrijver. Hierin schetst hij 5 verschillende belopen van eenzelfde gebeurtenis in het leven van hetzij Henry, hetzij Nathan. Beiden nemen een beslissing over het al of niet zich laten opereren aan hun hart, waarbij de ene keer de operatie een dodelijke afloop kent, een tweede keer leidt tot een drastische verandering in de perceptie van wat zinvol leven is, een derde keer tot totale herbezinning en zo meer. Steeds beschreven vanuit Nathan, de schrijver van de twee vol met bespiegelingen over de consequenties van het jood-zijn of van het een middelbare man zijn op de van Roth bekende realistische cynische confronterende manier. Voor de liefhebber.

Meer recensies van Peter Thunnissen