Beestenbende

Peter Thunnissen 19 april 2020
Vanwege veel positieve meldingen verworven en gelezen. GD is vooral bekend geworden als natuuronderzoeker en -beschermer, verscheen nogal eens op TV. Dit boek maakte hem als schrijver beroemd. Hij vertelt hoe hij met zijn moeder (zijn vader is al dood), zijn broers Larry (een zeldzaam pedante kwant, dwepend met kunst en literatuur), zijn broer Leslie (die zich vooral onledig houdt met wapens en het jagen op allerlei dierlijk leven) en zijn zus Margot (die voornamelijk bezig is op haar uiterlijk te letten en aantrekkelijke mannen te vangen) rond 1935 naar Corfu verhuist vanuit Engeland. Hijzelf is dan tien jaar oud. De reden van verhuizing is dat broer Larry moeder ervan overtuigt dat het in Engeland altijd zo’n rotweer is en dat dat nadelig is voor ieders stemming en creativiteit. Ze reizen erheen met al hun spullen en huisdieren, kopen daar een huis, later weer twee maal een ander pand omdat het eerste te klein was, regelen privé-onderwijzers voor de jonge Gerry, ontvangen op en af hordes gasten uit het moederland om twee jaar later weer terug te gaan. Gerry weet daar zijn liefde en enthousiasme voor alles wat leeft uit te bouwen en wordt daar later beroemd mee. Het verhaal bevat natuurlijk menige anecdote met gasten, familieleden (die zoals te begrijpen van het extravagante soort zijn) en locals. Laten we zeggen dat het een aardig beeld geeft van het functioneren van de Engelse upperclass in die tijd. Behalve dat vond ik het weinig boeiend.

Meer recensies van Peter Thunnissen