Het blijft een poubelle...

Peter Thunnissen 03 december 2022
Voor het Servetje. Eerder las ik “Poubelle “ van hem. Zie mijn recensie aldaar. Dìt werk heet een roman te zijn, maar het imponeert meer als een autobiografisch verslag van het leven van de schrijver die, geboren in Zandvoort, het grootste deel van zijn tijd in Rusland, meer in het bijzonder in Moskou en St. Petersburg ( waar de Tsjajkovskistraat is, genoemd naar een revolutionair en niet naar de componist zoals de schrijver nadrukkelijk vermeldt). Hij beschrijft vooral de hypocrisie van de hele wereld, het machtsmisbruik der elite, de wanhoop van de onderklasse, het onvermogen van “de mens” om in te zien dat de toekomst van de aarde gebaat is bij onzelfzuchtiger leven. Zo'n 50 bladzijden voor het einde culmineert dat in een tirade van een bladzijde of 8 waarin hij in één lange zin de waanzin van de mens en de maatschappij schetst in een aaneenrijging van waarnemingen, vaststellingen, moraallessen en wat dies meer zij.
De schrijver beheerst de Nederlandse taal, heeft een zeer uitgebreide woordenschat tot zijn beschikking waarvan hij met graagte gebruik maakt. Wat mij tegenstaat ( hetgeen ik ook bij Poubelle proefde) is zijn betweterigheid maar ook zijn schijnheiligheid. Al datgene wat hij de ”elite” verwijt beoefent hij zelf met graagte. Seks, drugs en rock and roll….. Daarnaast veel te veel veel te lange zinnen. Ik vond het geen fijn boek.

Meer recensies van Peter Thunnissen