Sfeervol en vormvast

Peter Thunnissen 03 augustus 2020
In de kringloop gevonden. Ik had nooit eerder van haar gehoord, meer op gevoel meegenomen. Het werk bevat 5 korte verhalen en twee novellen. Prettig leesbare stof, mooie invoelbare karakterbeschrijvingen, situaties die bijzonder lijken maar best wel meer voor zullen komen. De eerste novelle over een wat dorre Amerikaanse boekhouder, die door zijn Duitse wortels erfgenaam wordt van een rommelzaakje in Berlijn dat ooit door zijn -door hem niet gekende- vader was gestart. Hij gaat naar Berlijn om te bekijken of de erfenis de moeite waard is waarna er allerlei ingewikkelde interpersoonlijke problemen ontstaan met de bedrijfsleidster, de voormalige familie etcetera, waarbij op zijn Duits humor lijkt te ontbreken, maar tegelijk toch aanwezig is door de droog-nuchter houding van Charles de boekhouder. De tweede novelle, Vrome Leugens bevat zeker wel humor. Hier betreft het een situatie tussen een mannelijke en een vrouwelijke patholoog-anatoom die samen werken in het mortuarium en af en toe de liefde bedrijven tussen de lijken. Langzaam ontstaat bij de man twijfel over de achtergrond van de vader van de vrouw, natuurlijk weer van Duitse komaf. Hij begint zich voor te stellen dat hij hier met de nog levende Hitler te maken heeft, hangt deze verdenking ongewild en onbedoeld aan de grote klok waarna het drama begint.
Ook de vijf verhalen lezen prettig. Echt Duitse stijl met gelukkig wel ironie. Plots steeds samenhangend met geschiedenis, al of niet Joods, Duits dan wel toch katholiek zijn en zo verder. Ik ga eens kijken of zij meer geschreven heeft. Zij zit een beetje tussen Schirach en Meyerhoff in.

Meer recensies van Peter Thunnissen