Lezersrecensie

Spannend verhaal voor een jonger leespubliek

Pollie_79 11 januari 2021
Nieuwsgierig geworden door het sprekende omslag en titel begonnen in dit werk welke zich afspeelt in het dystopische Nederland van de toekomst: Nieuw-Nederland. Na uitbraak van een dodelijk virus en een klimaatoorlog staat het westen van het land volledig onder water en zijn er nog maar enkele gebieden over in de rest van het land dat ooit Nederland was. In de ontstane enclaves woont de elite (zoals in enclave Amersfoort-aan-Zee) maar elke stap die je zet wordt gevolgd door de geheime dienst. Als je maar even uit de pas loopt eindig je op het schavot en kun je verbannen worden naar Fort Zwolle. Dan zijn er ook nog de rebellen uit Amsterdam, de angst van elk konvooi die zich buiten een enclave waagt. Maar in het lege land boven Zwolle gloort de hoop op een ander leven. Dit verhaal volgt de ontsnapping van een jonge veroordeelde soldate die samen met de in een laboratorium ontworpen zoon van een doorgedraaide arts de vrijheid zoekt, zoals de flaptekst het verwoordt.
Hoewel ik wist dat het een uitstapje betrof buiten de genres die ik voornamelijk lees dacht ik aan een soort literaire surrealistische dystopische roman. Maar al snel kwam ik er achter dat het boek meer gericht is op de constante actie dan in de verdieping van de hoofdpersonages. Verder deed de toon van de verteller mij denken aan de spannende jeugdboeken die ik vroeger graag las. Het zal er onder andere mee te maken hebben dat de hoofdpersonage drie hele jonge mensen zijn. Naast de zoektocht naar hun eigen 'ik' zoals elke adolescent, zijn zij zwaar beperkt in die zoektocht door de angst voor de geheime dienst die elke beweging van elke inwoner registreert. Allen zeer onzeker en vol twijfels. Die twijfel werd vaak aangehaald door de vele overpeinzingen die de auteur hen meegaf. Drie of vier vragende zinnen die door hun hoofd spookten. Doe ik hier wel goed aan? Zal ik hem wel of niet of toch wel meenemen? Etc. Tevens wordt er veel uitgelegd. Vroeger vond ik dat wel lekker maar nu is het fijn om als lezer zelf dingen in te kunnen vullen.
Kortom ik werd op gegeven moment gedwongen om het boek op een andere manier te gaan lezen. Het leek bij wijze van spreken meer een filmscript met de nadruk op constante wendingen waar je het niet te nauw moet nemen met geloofwaardigheid. Dan blijft er een lekker weglezende 'film' over, zoals je bijvoorbeeld een James Bond zou kijken en valt er wel te genieten. De auteur beschikt over originele fantasie en een vlotte pen.
Op de voorkant staat Roman maar in mijn ogen had hier beter Jeugdroman of YA kunnen staan. Niks mis mee maar het zorgt voor betere verwachtingen voor de lezer.

Meer recensies van Pollie_79

Gesponsord

Dumouin wordt geconfronteerd met plekken waar nederlagen, crashes en rivalen een voedingsbodem bleken voor twijfels, frustraties en onzekerheden.