Paul en Ava ontmoeten elkaar vlak nadat beider relaties op vervelende wijze gestrand zijn. Precies op het juiste moment. Na een voorzichtig aftasten groeit er een zeer hechte (platonische) vriendschap of zoals Brijs het zo mooi omschrijft:
'Een vriendschap gebouwd op de smeulende as van onze relaties. ... '

Voorzichtig aan willen ze zich weer op het liefdespad wagen. Paul is pragmatisch en zoekt aldus de praktische kant (via contact advertenties) en Ava wil dat de liefde haar overkomt en is op zoek naar blijvende passie:
...'Ik wil niet dat het verdwijnt,' onderbrak ze me fel. 'Ik wil dat het blijft duren.' ...
Realist Paul een aantal pagina's verder: ... 'Passie had mijn relatie niet kunnen redden. En passie blijft niet duren. Dat weet iedereen. Wat jij wil is onmogelijk. Je zult nog lang zoeken'...
Hoewel bovenstaande frases anders doen vermoeden en beide karakters compleet tegenovergesteld zijn vullen ze elkaar juist uitstekend aan en proberen ze elkaar te helpen in de gedeelde zoektocht naar ware liefde.

Brijs omschrijft dit alles op prachtige wijze door de ogen van ik-figuur Paul. Dat hij een begenadigd verhalenverteller is en dat hij kan schrijven wisten we al. Maar waar hij in eerder werk grote achtergronden verweeft (WO I en woelige tijden in Curaçao bijvoorbeeld) pint hij zich hier compleet vast op de mens en zijn zoektocht naar liefde, zonder verdere afleidingen. Zoals gebruikelijk trekt hij je meteen het verhaal in met zijn beeldende taal:
'Ze nam een stevige trek van haar sigaret en legde haar hoofd ver in haar nek om de rook de lucht in te blazen. Toen die toch mijn kant op waaide wuifde ze de blauwgrijze damp met haar hand uit elkaar.'
Je ziet het voor je neus gebeuren. Eigenlijk maakt het me stiekem niet eens uit waar het over gaat, zijn schrijfstijl is al voldoende om me bij de kladden te grijpen. Ik heb dat ook altijd met Bernlef gehad; die onbevooroordeelde blik in het doen en laten van de mens pakt me.
En dan zijn daar naast het ogenschijnlijk simpel maar razend knap opgeschreven verhaal diverse hoogstandjes waar de lezer van kan genieten:
'... want daarna heeft ze zijn naam nooit meer laten vallen - met een laatste rede had ze afscheid genomen en hem als een reliek bijgezet in de crypte van haar herinneringen.'
of
'... In onze verliefdheid streven we naar naar de grootste gemene deler, maar eindigen we bij het kleinste gemene veelvoud.'
Vooruit, eentje nog:
'...Het was drukkend warm en in de verte konden we zien hoe de hitte harp speelde op de stalen kabels van de brug.'

Gaandeweg het boek blijft het sudderen dat het vinden van een liefde hun vriendschap in de weg gaat staan maar uiteindelijk zal blijken dat ze hoe dan ook toch wel weer bij elkaar uit zullen komen. En kunnen we de stelling kantelen: de vriendschap staat hun liefde in de weg. De titel heeft waarschijnlijk betrekking op de vier pijlers werk, liefde, wonen en gezondheid die volgens Ava nodig zijn om gelukkig te kunnen zijn:
'Zij scoorde nul op vier.
'En jij drie op vier,' rekende ze me voor.
'Ik ben dus voor vijfenzeventig procent gelukkig,' concludeerde ik.
'Nee, want één wankele pijler is voldoende om je helemaal uit evenwicht te brengen.' ...'

Zonder liefde dus...

Reacties op: Brijs bruist weer

Zonder liefde - Stefan Brijs
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 22,99 Bestel het e-book € 12,99