Meer van Argylle graag!

Priscilla 02 februari 2024
In ‘Argylle’ maken we kennis met Aubrey Argylle. Op het eerste oog nogal een flierefluiter die geen idee heeft wat hij wil met zijn leven. Zeker niet na het overlijden van zijn ouders, waarvan hij na hun dood pas ontdekte wat zij werkelijk voor de kost deden.

Door een briljante actie van zijn kant om enkele mensen te redden die het ooit op zijn ouders hadden voorzien, komt hij onder de aandacht van Frances Coffey. Een hooggeplaatste spion binnen de CIA.

Ze biedt hem een baan aan die hij vanwege zijn eigen veiligheid eigenlijk niet kan weigeren.

Dit is de start van een bizar avontuur vol actie. Een missie met een team dat moeite heeft hem te vertrouwen, maar ook een missie om de wereld te redden van een verschrikkelijk monster dat duistere plannen heeft.

’Argylle’ begint met een proloog dat direct een sinistere ondertoon aan het verhaal geeft. Dit proloog laat direct een opbouw aan spanning zien. De dreiging is voelbaar.

Elly Conway weet met dit proloog meteen de aandacht van de lezer te trekken.

Haar schrijfstijl is meeslepend en gedetailleerd. Echter had ik persoonlijk even de tijd nodig om gewend te raken aan haar schrijfstijl. Doordat het hier en daar behoorlijk gedetailleerd is, zijn er namelijk lange zinnen aanwezig. En doorspekt met vakjargon, was dat soms even wennen.

Het was voor mij echter wel meteen duidelijk dat dit geen debuut kan zijn. Er moet iemand achter dit verhaal schuilen die zeker eerder al iets heeft geschreven en ook nog eens bekend is met het genre.

Uit het verhaal komt namelijk duidelijk naar voren dat er zorgvuldig onderzoek is gedaan naar overheidsinstanties en gebeurtenissen in de geschiedenis.

Naast het verhaal van Argylle, vinden we in dit boek ook hoofdstukken die geschreven zijn vanuit Frances Coffey en de Russische oligarch. De perspectieven samen geven een compleet beeld en maken deze spionage thriller tot een ware pageturner.

De personages zijn ontzettend fascinerend en tot in de puntjes uitgewerkt.

Van zowel de personages die aan het woord komen, als bij- personages krijg we voldoende verdieping ter ondersteuning van dit verhaal.

Daarnaast maakt dit ook het team rondom Argylle ontzettend interessant. De personages hebben duidelijk een eigen uniek karakter en dit zorgt ervoor dat de dialogen bijdragen aan de spanning.

De enige kanttekening die ik echter heb, is dat het Argylle wel allemaal iets te makkelijk afgaat in mijn ogen. Al kan ik dat Elly Conway wel vergeven.

Spionage thrillers bevatten vaak een hoop actie en deze actie is absoluut aanwezig in ‘Argylle’.

Daar we voornamelijk met het team op missie zijn, belandden we van de ene actie in de andere en door de filmische beschrijvingen komt dit verhaal, met bijbehorende locaties, absoluut tot leven.

Deze thriller las weg als ‘Mission impossible’ en ‘Indiana Jones’. Een verhaal vol actie en avontuur.

Gaandeweg vinden we een toffe link naar de geschiedenis. Een link met WOII en de geruchten die nog steeds bestaan over een trein van de nazi’s die ooit zou zijn ingezet bij de roof van bijzondere kunstvoorwerpen.

De combinatie van actie en avontuur met deze geschiedenis deed mijn hart sneller kloppen!

Elly Conway werkt in ‘Argylle’ toe naar een zeer goed uitgedacht en verrassend plot. En dat niet alleen. Dit plot kende ook nog eens meerdere wendingen.

Als lezer viel ik van de ene verbazingwekkende plottwist in de andere en dat zag ik even niet aankomen.

Naar mijn mening was dit absoluut briljant gedaan. Zeker wanneer je tijdens het lezen beseft dat er meerdere levens op het spel staan.

Ook het einde van dit boek vond ik absoluut goed uitgewerkt en het laat zeker de nodige lijntjes open voor een eventueel vervolg.

Een vervolg waarvan ik hoop dat deze er gaat komen, want ik ben eigenlijk nog helemaal niet klaar met Aubrey Argylle!

Conclusie
Wat mij betreft is ‘Argylle’ een meesterwerk van een spionage thriller. En met de mystiek die om Elly Conway heen hangt, ben ik echt ontzettend benieuwd wie hier achter zit.

En of Elly Conway wel of niet eerder spionage thrillers heeft geschreven, is ‘Argylle’ wat mij betreft ook een spionage thriller die instap klaar is voor de lezers die kennis willen maken met dit genre.

Zowel de personages als het verhaal zijn goed uitgewerkt, en zijn beide absoluut fascinerend.

Ook aan ontwikkeling en verdieping is gedacht en samen met de continue aanwezigheid van spanning en het onverwachte, is het moeilijk dit boek weg te leggen.

De meerdere plottwist’s waren fantastisch en lieten mij balen dat het boek al zo snel weer uit was.

’Argylle’ is wat mij betreft echt een dikke aanrader en ik ga duimen draaien voor een vervolg!

Meer recensies van Priscilla