Vlot verhaal, weinig diepgang

Priscilla 13 mei 2022
Sexy, leuke basketbalspelers, een dosis drama en feel good vibes. Deze ingrediënten zijn zeker aanwezig in ‘Het rebound effect‘ geschreven door Eve Hazel.

Dit verhaal draait volledig om Tess Vermeer. Een jonge vrouw, die op vijftienjarige leeftijd door één enkele gebeurtenis alles wat ze kende achter zich liet om een nieuw leven te beginnen.

Gelukkig hoeven we niet heel erg lang op de clou te wachten, want Eve vertelt ons al vrij snel de reden van haar vertrek en waarom haar leven zo drastisch veranderde.

Gezien de situatie waarin Tess zich bevindt, geen verrassing dat we al zo snel ontdekken wat haar is overkomen. Het is namelijk een groot onderdeel van haar leven en daarmee van het verhaal.

De schrijfstijl van Eve Hazel is vlot en prettig, wat maakt dat je vrij vlot door het boek heen vliegt. Hoofdstukken zijn geen hele lappen tekst, dus ruimte om adem te halen is ook aanwezig.

De fijne schrijfstijl en het vlotte verhaal hebben echter wel een keerzijde. Het ontbreekt namelijk hier en daar aan een gedegen uitwerking en verdieping van personages. Bepaalde gebeurtenissen en keuzes die personages maken gaan daardoor soms te gemakkelijk en te vlot om realistisch te zijn. Daar lag voor mijn gevoel een gemiste kans.

Door het ontbreken van voldoende diepgang, kwamen de personages vrij oppervlakkig op mij over en dat vond ik jammer.

Zeker omdat er grote life events zijn in het leven van zowel hoofdpersonage Tess als andere betrokken personages.

Ondanks de oppervlakkigheid, sloot ik vooral Daan vrij snel in mijn hart. Tess vond ik hier en daar behoorlijk naïef. De keuzes die zij maakte op vijftienjarige leeftijd doen onrealistisch aan, en de reactie van haar ouders in die tijd ontbreekt volledig. Het klopt in mijn ogen niet helemaal.

Naast de achterflap tekst, is met de titel duidelijk dat basketbal een rol speelt in dit verhaal. En eerlijk is eerlijk, hier moet je van houden.

De uitgeschreven basketbalwedstrijden waren hier en daar langdradig en saai. Wat mij betreft, had Eve de tijd die ze heeft besteedt aan de uitwerking hiervan beter kunnen besteden aan de verdieping van haar personages en het uitschrijven van spicy scènes die ik in dit verhaal wel had verwacht.

Het verhaal in zijn totaliteit is absoluut een interessant verhaal. En ondanks de onrealistische aspecten, is het zeker wel een lekker boekje voor tussendoor als je even behoefte hebt aan iets luchtigs. Het verhaal nodigt zeker uit om door te lezen en de dramatische aspecten zorgen ervoor dat je wilt weten hoe het afloopt.

De opbouw van het verhaal en de verhaallijn is niet verrassend, maar ook wel weer herkenbaar voor feel good boeken.

Het boek sluit fijn af met een epiloog dat zich enkele jaren later afspeelt. Dit vond ik zelf een fijne toevoeging, omdat het verhaal dan ook echt afgerond voelt.

Conclusie
‘Het rebound effect‘ was een leuke kennismaking met Eve Hazel en haar schrijfstijl. Want schrijven kan ze zeker.

Het boek leest vlot en lekker weg, met als kanttekening dat het ontbreekt aan verdieping.

Daarnaast zijn er behoorlijk wat life-events aanwezig waar te gemakkelijk mee om wordt gegaan. Dit maakt het verhaal ietwat onrealistisch.

De liefde tussen de personages is gelukkig wel voelbaar en dat zorgde ervoor dat ik het boek zeker met een positieve vibe uitlas.

Zou ik een volgend boek in deze serie oppakken? Daar twijfel ik nog over. Voor mij is dat vooral afhankelijk om welke personages dat verhaal dan draait.

Meer recensies van Priscilla