Een geweldige en ingrijpende YA met een duidelijke boodschap!

Priscilla 14 februari 2020
Abby groeit vanaf kleins af aan op binnen een gezin waar mishandeling de normaalste zaak van de wereld is.

Na de laatste mishandeling belandt zij wederom in het ziekenhuis, waar zij besluit deze keer de waarheid te vertellen. De waarheid laat een balletje rollen en een sociaal werker zorgt voor een veilig onderkomen.

Abby wordt geplaatst bij een vrouw in huis. Het blijkt haar echte moeder te zijn. De persoon waarvan zij dacht dat ze was overleden.

Abby’s leven staat op zijn kop wanneer het systeem in gang is gezet en haar leven in een razend tempo veranderd.

Als haar moeder na een jaar ook nog een relatie krijgt, voelt het voor Abby te benauwend en vlucht ze naar Londen waar haar beste vriend Joshua zich bevindt. De enige persoon in de wereld die er altijd voor haar is en waar ze haar hele leven mee heeft gedeeld.

In Londen raakt ze bevriend met Luna en leert ze daarnaast Jay kennen.

Al snel ontdekt Abby dat vluchten voor het verleden geen zin heeft en dat sommige gebeurtenissen gewoonweg niet vergeten kunnen worden. Abby verliest zichzelf en haalt emotioneel uit naar de mensen om haar heen.

Als Jay iets bij haar losmaakt, iets dat nooit had mogen gebeuren, raakt Abby de weg kwijt en lijkt het gat waarin zij valt steeds dieper en zwarter te worden.

De vraag is of Abby hier nog uit komt en of zij in staat is de mensen om haar heen dichterbij te laten komen.

Het boek wordt geschreven vanuit drie verschillende perspectieven. We lezen zowel vanuit Christina (de moeder van Abby), als Joshua en natuurlijk vanuit Abby.

Deze drie verschillende perspectieven geven een mooi compleet beeld van het verhaal en vullen elkaar perfect aan. Heel duidelijk komt naar voren hoe het leven van Abby eruit ziet en hoe het zich ontwikkelt.

Als vanzelfsprekend bij een YA zie je hoe een tiener zich afzet tegen haar ouders. Maar in dit verhaal gaat het veel dieper dan dat. Abby heeft een hoop meegemaakt wat haar heeft gevormd tot de persoon die zij nu is.

Stefanie heeft met dit boek een geweldig maar aangrijpend verhaal geschreven dat tot het einde toe raakt. Daarnaast stelt het absoluut ingrijpende onderwerpen aan de kaak, waarvan ik het persoonlijk heel belangrijk vind dat ze verteld worden.

Mijn verwachtingen waren in eerste instantie een Young Adult die op luchtige wijze bepaalde onderwerpen naar voren liet komen, maar Stefanie heeft met dit verhaal laten zien dat het ook anders kan. Soms moet iets gewoon opgeschreven worden puur zoals het is.

En dat is wat raakt!

De schrijfstijl is prettig, het Engels gemakkelijk te lezen en het boek leest daardoor vlot weg.

Onderwerpen die absoluut aan bod komen zijn; familie, liefde, vriendschap, mishandeling, misbruik en psychiatrische problematiek.

Het verhaal is absoluut goed opgebouwd. Het heeft een sterk begin en absoluut een sterk einde. Wat ik mooi vond was het feit dat er middels onbeantwoorde vragen ook nog een opbouw aan spanning aanwezig was.

Na dit verhaal gelezen te hebben kan ik vrij kort concluderen dat dit wellicht schokkende passages bevat, waarbij je je kunt afvragen of het geschikt is voor jonge personen, maar zodra je het einde hebt gelezen weet je hoe belangrijk juist dit verhaal kan zijn!

Personages
Meestal als ik een boek lees welke een verhaal vertelt vanuit verschillende perspectieven, voel ik mij toch vaak verbonden met maar een persoon.

In dit geval leer je drie personen en hun beweegredenen goed kennen en dat maakte dit verhaal voor mij absoluut bijzonder.

Het boek begint met het verhaal vanuit Christina en vanuit daar wordt langzaamaan duidelijk wat er gebeurt is in het verleden. Gaandeweg lees je heel duidelijk de ontwikkeling die zij doormaakt als moeder en hoe de relatie tussen haar en haar dochter zich ontwikkelt. Dit is zo waarheidsgetrouw opgeschreven dat het zeer echt aanvoelt.

Vanuit Joshua leren we een kant van Abby kennen die we pas later zullen ontmoeten. Josh is hun hele leven al haar steun en toeverlaat geweest. Op het moment dat hij gaat studeren veranderd hun relatie en door beide kanten te lezen krijg je een compleet beeld.

Josh worstelt al heel wat jaren met een probleem en pas aan het einde van het verhaal kom je hier achter.

Het verhaal draait natuurlijk om Abby. Alhoewel ik soms moeite had met haar gedrag, is dit gezien haar verleden volledig te verklaren.

Abby is een beschadigd meisje en dit komt echt onwijs goed over in het verhaal. Je ziet de miscommunicatie tussen haar en de mensen om haar heen en je voelt haar wanhoop en angst. De manier waarop Stefanie ook haar verdedigingsmechanismen heeft beschreven is absoluut briljant.

Wellicht het enige dat ik wellicht een klein beetje miste was hoe het af is gelopen met het gezin waarin Abby is opgegroeid. Toch is dat voor mij niet leidend geweest in dit verhaal.

Ik vind dat alle personages en hun onderlinge verhoudingen goed zijn uitgewerkt. Evenals de ontwikkelingen die de personages doormaken. Het heeft mij echt tot diep in mijn hart geraakt.

Conclusie
Wat mij betreft is ‘Letters from the what-went-before’ een boek dat je absoluut zou moeten lezen!

Verwacht geen luchtig verhaal. Het is pittig door de gebeurtenissen, maar het leest wel vlot weg. Het einde vond ik ontroerend en heeft mij echt onwijs geraakt.

Stefanie heeft in haar boek onderwerpen bespreekbaar durven maken op een manier die je niet snel ziet in andere boeken en daarvoor bewonder ik haar enorm!

Meer recensies van Priscilla