Meer is het niet...

Priscilla 18 maart 2020
Biografieën zijn lastig te beoordelen, zeker als ze een onderwerp bevatten dat heel veel mensen raakt, maar vooral ook een onderwerp betreft dat heel belangrijk is voor de auteur zelf.

Je wilt met een recensie nooit iemand kwetsen, maar volgens mij is dat met het schrijven van een recensie over een biografie toch heel lastig.

Als ik objectief kijk naar het boek, de reden van schrijven van dit boek en het doel dat de auteur voor ogen had, kan ik helaas alleen maar zeggen dat het niet helemaal goed uit de verf is gekomen.

Ik denk wel, dat mensen die ook met een depressie kampen heel af en toe wat herkenbaars zullen tegen komen.
Maar of dit voldoende naar voren is gekomen? Daar heb ik mijn twijfels over.

Het boek bevat losse fragmenten van gedachten en dialogen. Er zit voor mijn gevoel geen rode draad in en als ik objectief blijf lezen, heb ik niet het idee dat ik de auteur heb leren kennen.

Wel vind ik het heel belangrijk dat op deze manier een kijkje wordt gegeven in de verwarrende en ingrijpende gedachten van iemand.
Misschien is daar juist de herkenning uit te halen voor sommige mensen.

Als je de auteur van het boek persoonlijk kent, is het boek en datgene dat zij schrijft begrijpelijker. Je kunt je daardoor gemakkelijk verplaatsen en een beeld vormen.

Maar ik ben niet zeker of dit ook geldt voor mensen van buitenaf.

Los van de auteur heb ik mijn twijfels bij Boekscout als uitgeverij.
Een boekje van 106 pagina's verkopen voor 18 euro is behoorlijk aan de prijs. Ik ben bang dat dit mensen afschrikt om boekjes te kopen van nieuwe auteurs in zijn algemeen. En dit is zonde want er zijn een hoop belangrijke boodschappen te vertellen.

Meer recensies van Priscilla