Neem het leven zoals het komt

Rcisca 28 juni 2020
Dit boek is het eerste dat ik lees van Astrid Harrewijn.
De recensies die voorbij komen zijn allemaal zo leuk dat het me reuze nieuwsgierig maakt.
Ik verwacht een boek waarin Suze op avontuur gaat en haar eigen stroopwafelshop moet gaan runnen.
Een boek waarin doorzettingsvermogen en uitdaging de hoofdrol spelen.
Ik hoop dat het boek mooi en lekker vlot geschreven is. Met de nodige dosis humor en misschien wat romantiek.

Een quote uit dit eerste stuk die me meteen opviel was:
Geluk is niet maakbaar, je moet het leven nemen zoals het komt.

Het draait in dit hele verhaal om Suze.
Een jonge meid die uit het niets ingaat op het aanbod een nieuwe stroopwafelshop op te starten.
Iets dat helemaal niet bij haar eigenschappen past. Een vrolijke meid die maar blijft twijfelen en moeite heeft met knopen doorhakken.
Dat vinden we ook echt terug in het boek en soms had ik haar wel even een spreekwoordelijke schop onder haar kont willen geven...
Ik was dan ook blij toen ze eindelijk stappen ging zetten!

In het begin vond ik het niet meteen een erg feelgood boek.
Suzie gaat een groot avontuur aan, maar eigenlijk heeft ze daar al spijt van voor ze is begonnen.
Op het moment dat ze dan in Brushwick, Brooklyn aankomt wordt dat er niet beter op.
De thema's die aan bod komen zijn niet mis en daardoor ligt er af en toe wel een zware lading op het verhaal.
Absoluut niet erg hoor, want Astrid heeft de thema's mooi uitgewerkt.
Een fijne roman die toch nog feelgood eindigt.
Astrid Harrewijn schrijft dit boek wel heel fijn zodat je het makkelijk leest. Je over de regels vliegt zodra je het boek openslaat.

Als Suze keihard aan het werk gaat komen er langzaam wat personages om de hoek kijken.
Die lieve oude Ella...
Wat een schatje moet dat zijn zeg!
En dan de oude Rose... nog zo'n mooi personage met van die typische trekjes..
Heerlijk!
Daarnaast verzamelt Suze in de koffieshop een aardig groepje vrienden.
Ze helpen haar allemaal op hun eigen mooie kleurrijke manier..

Er zit een mooie opbouw in het verhaal.
Van beginneling stik alleen in dat grote Brooklyn in de aftandse wijk Brushwick waar ze nog niet alleen over straat durft naar een zelfstandige vrouw die keuzes maakt, stappen zet en voor zichzelf helemaal een eigen plekje weet te veroveren tussen de buurtbewoners.
Mooi gedaan!
Er zitten een paar onverwachte plots in het verhaal. Die verraste mij zeker en dat was heel fijn. Het boek was hierdoor op veel vlakken totaal niet voorspelbaar.
Zo op zijn tijd wist Astrid me aan het lachen te maken. Dus de verwachtte humor was zeker terug te vinden.
Het enige dat ik in dit verhaal een beetje miste was toch een stukje romantiek.
Dit had ik zelf een fijne toevoeging gevonden.

Het liefst zou ik ☆☆☆,5 sterren geven, maar omdat dit niet kan worden het er 4

Meer recensies van Rcisca