Theatraal toneel

Rebekka leest 23 februari 2021
Ik heb dit boek net uit en wou hier toch nog iets over zeggen voor degenen die het willen lezen want er is nog geen enkele recensie over geschreven ...
Een toneelstuk werd vroeger meestal opgedeeld in drie aktes waarbij de eerste akte een introductie van de personages was en de laatste acte een oplossing bood aan alle problemen die ontstaan waren. De middelste akte moest de brug vormen tussen het ontstaan van dat probleem en de oplossing.
En dat is precies hoe het in dit verhaal aan toe gaat.
De 3 aktes worden hier aangeduid met vrijdag - zaterdag en zondag. Dat is precies de duur dat Cleo, de dochter van de nieuwe milady Landrake, aanwezig is op het prachtige landgoed Landrake Hall, gelegen in Cornwall.
Iedere dag is nog eens opgedeeld in ochtend, middag en avond. Dat kan je vergelijken met de verschillende scènes binnen een akte.
Cleo is de grootste verteller in het verhaal op de voet gevolgd door Fitz, de zwager van Lord Landrake.
De 1ste akte is inderdaad de voorstelling van de personages. En er zijn er heel wat, al dan niet nog in leven. Misschien handig om ze eventjes op een blaadje te noteren.
De 2de akte bestaat meer uit de verhalen dat Fitz vertelt aan Cleo, verhalen van 15 jaar geleden, toen er verschillende leden van de familie kort na elkaar gestorven zijn.
De 3de akte is de oplossing nadat alle puzzelstukjes zijn samengebracht tot 1 geheel.
Goed verhaal, ik waande me precies Sherlock Holmes...
Moeizame start door een overvloed van personages en gebeurtenissen waarvan je denkt 'wat maakt dit nu uit' maar ik raad aan om door te lezen want eenmaal het boek uitgelezen is zal je ook merken dat het een goed uitgewerkt toneelstuk is.

Hiervoor geef ik 5 sterren
Dit is uiteraard mijn persoonlijke mening op het boek en het verhaal.

Meer recensies van Rebekka leest