Lyssa

Renate 05 augustus 2017 Hebban Team
Lyssa van Tom Hofland kwam op mijn pad omdat het een boek was van de blinddate leesclub.
Zo was het een verassing wat er uit de envelop zou vallen, dit was dus de historische roman Lyssa.

Het verhaal speelt zich af in 1877 in Mestopes waar Gaspar heengaat voor zijn zomerverlof van het leger.
Hij gaat dan weer bij zijn oude werkgever werken voor een zomerbaantje bij de krant.
In de trein komt hij tegenover een jonge vrouw te zitten die hem meteen intrigeert.
Er bloeit een vriendschap en liefde op tussen haar en Gaspar, ook kan Gaspar het heel goed vinden met haar man Viktor, die vriendschap maakt de liefde die hij voor Lyssa voelt moeilijk.
Door hun vriendschap in de hogere kringen wordt geïntroduceerd
Het leuke van dit verhaal is dat veel op toeval berust.

Het boek is opzich vlot geschreven, een fijn lettertype, ook heeft het geen hele lange hoofdstukken wat het lekker leesbaar maakt, mijzelf pakte het niet zo maar dit ligt waarschijnlijk gewoon echt aan mij.
Halverwege het boek gaat het verhaal sneller vooruit, mede ook door de briefwisselingen tussen Gaspar en Lyssa.
Maar ook omdat je dan meer spanning voelt tussen Gaspar en Lyssa.
Tom Hofland is er wel in geslaagd om een origineel verhaal neer te pennen.

Wel had ik na het lezen van de achterflap een heel ander verhaal verwacht, zo is het een verassend boek, met een verrassend einde.
Het is een verhaal over vriendschap en liefde..

Meer recensies van Renate